Åpnet ny rute gjennom Nordøstpassasjen

Kineserne sparer opp til 15 dager sammenlignet med Suez-ruten.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Kina har åpnet en ny handelsrute gjennom Nordøstpassasjen, og et 19.000 tonn stort lasteskip er i øyeblikket på vei til Europa nord for Russland for første gang, melder nyhetsbyrået AFP.

Ruten via Beringstredet er blitt mulig å seile de siste årene på grunn av issmeltingen i Arktis. Kineserne anslår at de vil spare 12-15 dager på veien til Europa, fremfor å bruke den tradisjonelle gjennom Suezkanalen.

Kinesiske selskaper vil dermed kunne spare millioner av kroner på lavere dieselutgifter og andre omkostninger, i tillegg til å kunne levere raskere transport. Skipet som nå er på vei tilhører selskapet Cosco, og la ut fra Dalian torsdag. Forventet ankomst i Rotterdam er 11. september.

Kina anslår at rundt 15 prosent av eksporten i 2020 kan fraktes via nordøstpassasjen. Totalt 90 prosent av Kinas enorme eksport går vannveien.

Nordøstpassasjen er mulig å bruke rundt fire måneder av året, fra slutten av juli og utover.

Kinesere er ikke de enste som nå tar i bruk ruten. Sjefen for Sovcomflot, Russlands største shippingselskap, Sergej Frank, sa nylig at de vurderer å tilby transport i Nordøstpassasjen i opp til seks måneder hvert år.

Les også: Vil seile i nordøst halve året

46 skip seilte gjennom passasjen i 2012, mens det så sent som 2010 kun var fire skip som benyttet seg av ruten. Til sammenligning seiler rundt 19.000 skip hvert år gjennom Suez-kanalen.

Den nordlige ruten er fra Kina rundt 11.500 km lang, mens det er 23.000 km via Suez-kanalen.

Powered by Labrador CMS