MDG vil ha bort de eldste lastebilene fra Oslo.

50.000 kr. pluss bom for lastebil

Bymiljøetaten i Oslo foreslår at kjøretøy over 12 tonn (med flere unntak) skal betale 50.000 kroner i året for å kjøre i Oslo. I tillegg kommer nye miljødifferensierte takster i bommene.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Forslaget til lokal forskrift om lavutslippssone for tunge biler i Oslo ble sendt ut på høring 3. juli.

Lavutslippssonen skal i forslaget gjelde hele kommunen. Før kjøring i sonen må fører eller eier av gebyrpliktig bil registrere bilen i kommunens betalingssystem og betale gebyr.

De foreslåtte gebyrsatsene er som følger i utkastet (alle priser er i NOK). De gjelder for ett kjøretøy:

- Byrådet setter helsa til folk først, og vi har store problemer med dårlig luft i Oslo. Det er de tunge kjøretøyene med eldre motorer som forurenser verst, derfor begynner vi med dem, sier miljøbyråd Lan Marie Berg (MDG) til NRK.

DHL Express mikroterminal på Aker Brygge for sykkelbud. DHL Express mikroterminal på Aker Brygge for sykkelbud. DHL-direktør Terje Aarbog og miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg.

Unntakene - Euro VI slipper gebyr

Plikten til å betale gebyr gjelder biler over 3500 kg som benytter diesel eller biodiesel som drivstoff.

Plikten til å betale gebyr gjelder ikke:

a) bil som er godkjent med Euroklasse VI

b) bil som er godkjent som utrykningskjøretøy og andre biler i politiets eller forsvarets tjeneste

c) bil som er spesialinnredet for egentransport av funksjonshemmet og kjøretøy der fører eller passasjer medbringer parkeringsbevis for forflytningshemmede i henhold til forskrift 15. mars 1994 nr. 222 om parkering for forflytningshemmede. Ved parkering skal parkeringsbeviset alltid være plassert godt synlig bak.

d) bil med kjennemerke med gule tegn på blå bunn.

Powered by Labrador CMS