32 meter på norsk vei

Vi var med da Thor Tenden Transport AS testet å kjøre med modulvogntog på 32 meter fra Lillestrøm til Alnabru i Oslo. Se video.

Thor Tenden Transport har i etterkant av tillatelsen DB Schenker fikk for å kjøre et 32 meters vogntog fra Oslo til Lillestrøm, kjørt motsatt vei. DB Schenkers test ble forøvrig ikke noe av, da det oppsto tekniske problemer

Rolf Olav Tenden, eier av Thor Tenden Transport på Stryn, er interessert i å prøve ut nye kombinasjoner som kan gi både en miljø-effekt og økonomiske besparelser på sikt. Sammen med sjåfør Oddvar Nyland har han derfor satt en 25,25-kombinasjon i drift mellom Oslo og Otta. På Otta kobles den bakerste hengeren av og kjøres over fjellet bak en annen bil før Oddvar fortsetter over fjellet med semien.

Da den nye semihengeren skulle bestilles ble det stilt en rekke krav, blant annet skulle den forsterkes slik at den i fremtiden kunne kjøre med tyngre hengere tilkoblet. AT.no besøkte Tenden i Stryn tidligere i høst fikk vi teste kombinasjonen med en treakslet henger med 28,5 meters totallengde. Dette fulgte bilen meget godt gjennom svingene og ifølge Oddvar ikke noe dårligere enn boggikjerra han til daglig har bak semihengeren.

Onsdag 9. oktober 2019 var Thor Tenden Transport innvilget tillatelse til å teste en kombinasjon på 32 meter med trekkvogn-semi-dolly-semi-oppsett, se videoen for å se hvordan det gikk.

På kort sikt er lengre kombinasjoner noe av det gunstigste transportbransjen kan gjøre for å redusere CO2-utslippet. For noen måneder siden ga samferdselsminister Jon Georg Dale Vegdirektoratet i oppgave å utrede det å gi modulvogntog 1 og 2 tilgang til tømmerveinettet. Forslaget skal sendes på høring ved årsskiftet.

Til toppen