Anita Helene Hall, første kvinne som direktør i MGF, mellom forgjengeren Paul Eilertsen (t.v) og styreformann Sverre Gabrielsen.

Med Motorsalg AS gjennom 50 år

Motorsalg AS i Bergen er 50 år. Dette ble markert 17. september med maskinvisning og grillfest på 50-åringens anlegg på Midtun/Nesttun. Et hundretalls kunder deltok på bursdagsfesten.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.

Motorsalg som idag blant annet forhandler maskinmerkene Kato, Terex, Atlas og Menzi Muck, ble etablert i 1960 av William Gullaksen.

Selskapet startet med import og salg av brukte traktorer og utstyr, men fikk etter hvert også nye SAME traktorer fra Italia på programmet. I tillegg kom Diem blandemaskiner, Thor borehammere og Hydrovane kompressorer.

Blant de største severdighetene var trolig en periode da selskapet også solgte Munck 600, den norskproduserte gravemaskinen som sto på unikumet og bergenseren Sverre Muncks omfattende produktliste gjennom Hamjern.

Gjennombruddet med Schaeff

I 1969/70 startet Gullaksen import av Menzi Muck, betegnet som landets billigste gravemaskin. Sin virkelige lykke gjorde bergenseren med importavtalen for Schaeffs beltegravere i 1970.

Selve starten er betegnet som blytung. Det tok nemlig Gullaksen et helt år før den første Schaeff HR 25 ble solgt. Ingen hadde tro på den lille, merkelige maskinen, for den ble introdusert midt i Brøyts storhetstid, en unik periode i norsk anleggshistorie.

Etter gjennombruddet solgte Motorsalg et par tusen Schaeff. I ettertid betegnes Schaeff som selveste pionéren i 8-tonnsklassen i det norske markedet. Schaeff-agenturet ble selve grunnlaget for at Motorsalg kunne posisjonere seg som en meget solid bedrift i 1970- og 80-årene. I 1981 flyttet Motorsalg inn i nybygde lokaler på Kokstad industriområde like ved Bergen Lufthavn. 

Flere agenturer - før Kato

Da Schaeffs produktutvikling stagnerte i 1990-årene, tok japanske gravemaskiner over. Motorsalg var en tid innom Kubota, men den ble droppet da Schaeff kom med mindre gravere. Samtidig var selskapet på jakt etter større maskiner, men hadde i første omgang ikke hell med seg. Hydromac fra Italia gikk konkurs, JSW fra Japan la ned produksjonen, Sennebogen fra Tyskland inngikk avtale med Hanomag og valgte å gi opp Motorsalg.

- Vi hadde forhandlinger med de japanske produsentene Sumitomo og Kato i Japan, og i 1987 startet vi med direkte import av Kato fra Japan, sier daglig leder Frode Hatlestad.

- Kato er fortsatt på programmet, og fordelen med få modeller er enklere delelager og få endringer av hovedkomponentene. I tillegg har vi opparbeidet stor kompetanse på Kato som er en flott bedrift å samarbeide med.

Opp og nedturer

Under jubileumsfeiringen minnet Frode Hatlestad om at Motorsalg har vært med på oppturer og nedturer med vekslende hell. Etter store investeringer i utvidelser på Kokstad i perioden 2001-2003 var kassen tom. I samråd med banken ble man enig om å selge selskapet med agenturer, og ny eier ble Tertnes Holding. Fra 1. januar 2004 har Motorsalg (da med tre ansatte) vært på plass i nye lokaler på Midtun/Nesttun.

- Vi har klart å etablere oss, sikre et godt utvalg av kvalitetsprodukter og har dyktige og erfarne medarbeidere, sier Hatlestad. - I 2009 ble vi eneforhandler for Terex, og i 2010 reintroduserte vi Menzi Muck og Atlas i Norge. Vi regner med å være aktuell leverandør i minst 50 år til, sa han.

På jubileumsmarkeringen deltok også Motorsalgs samarbeidspartnere, Bertel O. Steen, DP Filterteknikk, Hydroscand, SG Finans, SMP Parts og Steelwrist.

Motorsalgs 50-årsjubileum skal også markeres med en tur for ansatte og ledsagere til Terex-fabrikken i Tyskland i oktober.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS