Larvik Havn mistet litt containertrafikk i fjor, men bulkvolumene økte.

"Blanda drops" for Larvik Havn i 2022

Samlede lastemengder over Larvik Havn i fjor utgjorde 1,8 millioner tonn. Dette er 4 prosent lavere enn året før.

Publisert

Larvik var svært viktig for Color Line under pandemien. Passasjertrafikk til utladet opphørte i midten av mars 2020. Cargo-trafikken holdt aktiviteten oppe – aller mest i Larvik. «Superspeed 2» mellom Larvik og Hirtshals, med to avganger daglig hver vei, ble under nedstengningen en fraktrute som skulle vise seg å bli viktig for norske næringsliv.

- Godsnedgangen i fjor henger i hovedsak sammen med fallet i fergefrakten. Dette som følge av at denne godstrafikken i de øvrige fergehavnene i Norge, kom i gang igjen etter pandemien. Totalt 91.802 fraktenheter ble transportert med Color Line i fjor, en nedgang på 10 prosent. Tross nedgangen er Larvik fortsatt den største fergehavnen i Norge på gods, melder Larvik Havn KF.

Også for containertrafikken ble det en nedgang ifjor. 48.100 TEUs ble håndtett via havnen, noe representerte en nedgang på 8 prosent sammenlignet med 2021.

Sterk vekst i bulk-segmentet

Frakt av bulk, hovedsakelig stein og skogprodukter som tømmer og flis, hadde solid oppgang i fjor, med en økning på henholdsvis 28 og 17 prosent.

Salgsinntektene til Larvik Havn økte med tre prosent fra 2021 til i alt 65,5 millioner. Veksten kommer fra økte leieinntekter. Totale driftsinntekter passerte 77 millioner som følge av ekstra inntekter fra eiendomstransaksjoner og prosjekttilskudd.

Powered by Labrador CMS