Verdens største sjømatmesse i Barcelona:

Morten Würgler, general manager Air & Sea i Blue Water Shipping i Norge, traff mange nyttige kontakter i Barcelona.

Målrettet sjømatsatsing

BARCELONA: Morten Würgler og kollegene i Blue Water Shipping hadde det som fisken i vannet da de deltok på sjømatmessen i Barcelona.

Publisert

Selskapet, som ble grunnlagt i 1972 av Kurt Skov i Esbjerg, har vokst til å bli en global bransjeaktør med sterkt fotfeste innen visse nisjemarkeder. Helt siden 1970-tallet har selskapet fokusert på å tilby skreddersydde logistikkløsninger til forskjellige sektorer, inkludert sjømat, og har de siste årene utvidet sin tilstedeværelse internasjonalt med en rekke avdelinger rundt om i verden.

Veksten har vært særlig sterk i nyere tid, der hver femte Blue Water Shipping-medarbeider i 2023 ble ansatt i fjor (antall ansatte økte fra 1884 i 2022 til 2411 i 2023). Veksten kom som følge av ekspansjon, særlig internasjonalt. Og Norge var en av landene der veksten var størst, relativt sett. Selskapet økte fra 22 til 37 ansatte i fjor. Og for den norske virksomheten har sjømatnæringen vært den kraftigste vekstkatalysatoren, også godt hjulpet av at selskapet i fjor dro i gang en egen landbasert termotransport i Norge.

I Padborg, den danske grensebyen som ligger tett opptil den tyske grensen, har BWS-konsernet sin største distribusjonshub for fisk. Dette anlegget har vært operativt i over 30 år og spiller en nøkkelrolle i transport av både fersk og frossen fisk fra danske kystbyer samt fra Nord-Atlanteren og Skandinavia til europeiske markeder. Anlegget støtter et bredt spekter av logistikktjenester, inkludert vei-, sjø-, og lufttransport.

Padborg-anlegget spiller en viktig rolle som nav for norsk sjømat som sendes som landbasert transport. 

Bedre fly-fasiliteter for norske eksportører

For fersk fisk som skal fraktes over lange avstander er ofte flyfrakt mest hensiktsmessig, og for norsk sjømat er Gardermoen den største hub-en (for sjømat som ikke truckes ned på kontinentet for å flys fra flyplasser i Europa til andre kontinenter).

Den norske flyfraktvirksomheten i Blue Water Shipping ledes av Morten Würgler, general manager for Air & Sea i den norske virksomheten, som vi møtte ved selskapets stand på den danske paviljongen.

Würgler kan vanskelig få fullrost det nye initiativet til OSCC (Oslo Seafood Cargo Center) med etableringen av Oslo Airport Cold Storage som åpnet i fjor.

- Det har blitt et mye bedre tilbud til sjømatnæringen. Fisken kan stå trygt uten å bli påvirket av fugler, samtidig som kjølefasilitetene bidrar til at man kan ha mindre is i transportkassene. Mindre is gir plass til mer fisk i kassene, sier Würgler og smiler.

- Det er helt supert det de har fått til, skryter han.

Til info så ble det fraktet over 300.000 tonn is ut av norske flyplasser i 2022 i forbindelse med fiskeeksport.

Gjentar seminarsuksess 

I fjor arrangerte Blue Water Shipping for første gang et sjømatseminar i Norge, i Lørenskog. Her var også Roy-Egil Skredderberget, daglig leder i Oslo Airport Cold Storage en av innlederne, som fortalte om den nye termoterminalen ved landets hovedflyplass.

Seminaret var en stor suksess, og Würgler forteller at det vil bli et nytt seminar i år. Den 13. november inviteres nok en gang kunder og samarbeidspartnere til seminar der norsk sjømat er hovedretten på den faglige menyen. - Vi ser frem til det, og ønsker å gjøre det til en årlig happening. Vi fikk gode tilbakemeldinger sist, forteller han.

Selskapet har en rekke sjømateksportører på kundelisten, og hadde hektiske dager under konferansen for å pleie både gamle og nye kontakter.

- De norske sjømateksportørene snakker mye om bærekraft og miljø og at dette blir stadig viktigere. Hvordan opplever du interessen for bærekraftige løsninger hos sjømatprodusentene?

- Jeg opplever at de har et stadig større miljøfokus og at de er opptatt av bærekraft. Men det er fortsatt sånn at pris er viktigst for mange, når alt kommer til alt og man skal inngå kontrakter, medga Würgler.

- Men nå er det også flere som jobber i dedikerte ESG-roller i selskapene, og ved å tilby kundene detaljerte miljøregnskap kan vi synliggjøre miljøkomponenten i transportleddet. Etter hvert tror jeg det vil bli mye viktigere enn det er i dag, sa han.

- Hva slags grønne løsninger tilbyr dere?

- Vi skreddersyr løsninger for kundene våre, og kan i prinsippet levere den miljøprofilen kundene ønsker. Det betyr helt grønne løsninger, for eksempel med offset-kvoter eller biofuel, forklarte han.

Powered by Labrador CMS