Statsminister Erna Solberg solte seg i glansen fra den norske innovasjonen under signeringen av avtalen.
Statsminister Erna Solberg solte seg i glansen fra den norske innovasjonen under signeringen av avtalen. (Yara)

Yara Birkeland bygges i Norge

Verdens første elektriske og selvkjørende containerskip skal bygges ferdig i Norge av Vard.

Yara Birkeland blir verdens første elektriske og selvkjørende containerskip, når den etter planen helt selvgående skal frakte gjødsel fra Yaras fabrikk i Porsgrunn til havnene i Brevik og Larvik.

Med Statsminister Erna Solberg til stede, signerte Yara i onsdag en avtale med Vardpå cirka 250 millioner kroner for å bygge skipet.

Vard Brevik vil levere skipet tidlig i 2020, og det vil være selvgående innen 2022.

- Vi er svært glade for at Yara valgte oss som partner i dette innovative og spennende prosjektet. Med vår lange erfaring i å bygge skreddersydde avanserte spesialfartøy, er vi begeistret over å få muligheten til å bygge verdens første selvkjørende og elektriske containerskip. Det er en stor glede for meg å ønske Yara og Kongsberg velkommen til Vard, og vi ser frem til et godt samarbeid med alle partnerne i prosjektet, sier Roy Reite, konsernsjef i Vard.

- Dette er et godt eksempel på hvordan norsk industri kan samarbeide for å finne opp nye løsninger og å skape grønne arbeidsplasser. Yara, Kongsberg og Vard har bygget videre på kunnskap om teknologi, logistikk og skipsbygging. De har hatt en ambisjon om å skape bærekraftig innovasjon sammen. Da får vi spennende pionerprosjekter som dette. Jeg er stolt over at Regjeringen har støttet utviklingen gjennom ENOVA og ønsker lykke til med byggingen, sa statsminister Solberg som var til stede under signeringen.

Fartøyets skrog skal bygges ved Vard Braila i Romania, og kommer til Vard Brevik høsten 2019.

Prosjektet har mottatt 133,6 millioner kroner i støtte fra ENOVA som er Statens virkemiddelapparat i utviklingen av lavutslippssamfunnet og framtidens energisystem.

Når skipet er i drift vil det årlig erstatte 40.000 turer med dieseldrevne lastebiler. Ved å flytte transport fra vei til sjø reduseres utslipp av CO2 og NOx og trafikksituasjonen bedres i tett befolkede strøk.

Til toppen