Forskere fra Örebro universitet skal forske på Volvo Lastvagnars bruk av normer når de utvikler nye lastebiler. Dette skal blant andre komme kvinnelige lastebilsjåfører til gode. Foto: Volvo

Vil tilpasse lastebiler bedre til kvinner

Nå skal forskere i Sverige se på hvordan dagens lastebilsjåfør-mal, «mann i 40-årene uten funksjonshinder», kan utfordres. Både utformingsmuligheter og mulighet for å tilby dusj i førerhuset skal undersøkes.

Den svenske innovasjonsmyndigheten, Vinnova, gir 16 mill. kroner til sju prosjekter som skal utvikle innovatove løsninger som er «inkluderende og tilgjengelige».

Ett av prosjektene, Lastbilar for alla, har fått 2,5 mill. kroner. Örebro universitet skal, i samarbeid med Volvo Lastvagnar, utvikle lastebiler som «også kvinner kan kjøre uten problemer». Det skriver universitetet på sine forskningssider.

Utformet av menn for menn

- Transportbransjen er tradisjonelt utformet av menn for menn. I dag er det økt interesse fra kvinner for å søke seg til bransjen, men lastebilen er noen ganger ett hinder, sier prosjektleder Dag Balkmar som er forsker i kjønnsstudier ved Örebro universitet.

I dag er malen for en lastebilsjåfør en mann i 40-årene uten funksjonshinder ifølge Balkmar. Det skal ikke bare være kvinner som kan få bedre tilpassede lastebiler i fremtiden:

- Om man er kortvokst kan det være vanskelig å kjøre en lastebil. Eller om man har et funksjonshinder. Går det an å være lastebilsjåfør selv om man mangler en kroppsdel? I en forstudie har vi sett på behovet for lastebiler i Syria etter krigen for eksempel. Kan vi tilpasse dem slik at mennesker som ble skadet i krigen likevel kan kjøre, spør Balkmar i en nyhetsmeldingen på universitetets nettsider.

Trygghetsfølelse med egen dusj

Prosjektet skal ikke bare se på hvilke kroppfasonger Volvo bygger lastebiler for, men også på måter å gjøre hverdagen sikrere for lastebilsjåfører.

- Når kvinner overnatter i lastebilen og ikke føler seg trygge i området der de har parkert, kan det være en fordel å bygge inn toalett og dusj i lastebilen, sier Balkmar.

Forskerne skal ikke studere Volvos produkter direkte, men hvordan selskapet benytter såkalte personas (normpersoner). De benyttes av Volvo for å skape et konkret bilde av førernes behov og egenskaper når selskapet utvikler nye produkter.

- Problemet er at dagens personas i stor grad følger etablerte normer. den mannlige sjåførmodellen utfordres ikke, og det begrenser Volvo innovasjonsevna, sier Balkmar i meldingen.

Til toppen