- Vi må unngå løsninger som setter yrkessjåfører i ekstra fare, sier Geir. A Mo. 
Foto: Per Dagfinn Wolden
- Vi må unngå løsninger som setter yrkessjåfører i ekstra fare, sier Geir. A Mo. Foto: Per Dagfinn Wolden (Bilde: Per Dagfinn Wolden)

Vil bidra mot lastebilterror

- Det er viktig at vi ser på automatiserte løsninger i selve kjøretøyet og gode rutiner for sjåførene, sier NLF-direktør Geir A. Mo om den skremmende trenden med lastebilterror.

Tre ganger det siste året har lastebiler blitt brukt som våpen i terroraksjoner i Europa. Først i Nice, så i Berlin og nå sist nok i Stockholm.

Hvordan man skal unngå at lastebiler blir kapret av terrorister, er dermed høyt på dagsordenen. Ragn-Sells annonserte nettopp at de innfører rutiner om at bilene skal være låst, også når motoren er - i gang, når sjåførene ikke er i førerhuset.

For administrerende direktør i NLF, Geir A. Mo, er det viktig å unngå at yrkessjåførene selv blir satt i ekstra fare.

- Som alle andre vil vi selvfølgelig bidra med all den kompetansen vi har til å redusere risikoen for flere angrep der kjøretøy blir brukt som våpen. Alle gode tekniske løsninger vil bli vurdert og i utviklingen av disse er det ekstra viktig med et godt samspill mellom myndigheter, produsentene og partene i arbeidslivet. Det er også viktig å være tydelig på at vi må unngå løsninger som setter yrkessjåfører i ekstra fare, sier Mo til NLFs nettsider

I angrepet i Berlin ble lastebilsjåføren skutt og drept før terroristen overtok kjøretøyet. I Stockholm forrige uke, ble bilen kapret mens sjåføren leverte varer til en restaurant.

- En terrorist handler med overlegg og viser ingen hensyn. Da er det viktig at vi ser på automatiserte løsninger i selve kjøretøyet og gode rutiner for sjåførene enten det er en lastebil eller en person-/varebil. Her er det flere muligheter og NLF vil bidra til at disse spørsmålene snarest blir satt på dagsorden både innad i næringen og i samspillet med andre. Vi må imidlertid aldri glemme at det er terroren som er problemet – ikke kjøretøyet, avslutter Mo.

Delingsøkonomi i logistikkbransjen

Selve fundamentet i DHL er bygd på delingsøkonomi. I starten hendvente DHL seg til privatreisende med gratis flybilletter i bytte mot en del av den tillatte bagasjekvoten for å transportere nødvendige dokumenter til klarering av sjøfrakt på destinasjonen. I en tid hvor det var et problem at containertrafikken bidro til både økt tempo og volum i sjøfrakten klarte DHL på den måten å få det originale konnossementet fram lenge før containerskipene la til havn. Så snart dokumentene hadde landet, fraktet et kurernettverk de nødvendige papirene til den endelige destinasjonen. Les hele saken

Til toppen