Sjøfartsdirektør Olav Akselsen er fornøyd med at rederne bak verdens første metanolskip velger å flagge norsk. Mari Jone har Haugesund som hjemmehavn, mens Lindanger har Bergen. Foto: Sjøfartsdirektoratet / Kari Stautland
Sjøfartsdirektør Olav Akselsen er fornøyd med at rederne bak verdens første metanolskip velger å flagge norsk. Mari Jone har Haugesund som hjemmehavn, mens Lindanger har Bergen. Foto: Sjøfartsdirektoratet / Kari Stautland

Verdens første er norske

Lasteskipene Mari Jone og Lindanger er de første havgående skipene i verden som kan bruke metanol som drivstoff. Denne uken ble de døpt.

Mandag ble skipene døpt i en høytidelig seremoni Ulsan i Sør-Korea. Både disse og to søsterskip registreres i Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS) ved levering.

– Dette viser at Norge er verdensledende i å tilrettelegge for miljøvennlig teknologi. Det er gøy at de første skipene som går på metanol får norsk flagg, sier næringsminister Monica Mæland (H).

Dåpen foregikk ved Hyundai Mipo-verftet i Ulsan i Sør-Korea, der skipene ble bygget.

Spesielle motorer

Sjøfartsdirektoratet har samarbeidet med initiativtakerne Waterfront Shipping Company Ltd., Westfal-Larsen Management og Marinvest/Skagerack Invest for å få prosjektene godkjent innenfor det generelle regelverket. Kjemikalietankerne har en bruttotonnasje på 50.000, og er utstyrte med spesialutviklede dual-fuel-motorer som kan gå på metanol, tungolje, marin dieselolje eller marin gassolje, opplyser Sjøfartsdirektoratet.

- Sjøfartsdirektoratet har fokus på miljøvennlige løsninger, og vi jobber for å være en samarbeidspartner som bidrar til at bærekraftige prosjekter kan realiseres, sier sjøfartsdirektør Olav Akselsen.

Søsterskip bestilt

Westfal-Larsen er eier av Lindanger, som har hjemmehavn i Bergen. De har bestilt ett søsterskip til, som leveres om kort tid. Marinvest og Waterfront Shipping har delt eierskap i Mari Jone, som har fått Haugesund som hjemmehavn, og også de har et søsterskip under ferdigstilling.

Waterfront Shipping, som skal hyre skipene, er et datterselskap av Methanex Corporation, som er verdens største leverandør og produsent av metanol.

– Sjøfartsdirektoratet har vært en svært god samarbeidspartner, og har vært løsningsorienterte gjennom hele prosjektet, sier direktør i Marinvest, Patrik Mossberg.

Til toppen