Bilene fra Lørenskog Distribusjon og Lager AS sto parkert mandag 11. januar på Langhus, i Akershus,  etter at DSV Road AS sendte ut en e-post med beskjed om at de betalte 15 prosent mindre for distribusjonskjøring fra mandag morgen. Fra 15. mars kjører de for andre enn DSV Road.
Bilene fra Lørenskog Distribusjon og Lager AS sto parkert mandag 11. januar på Langhus, i Akershus, etter at DSV Road AS sendte ut en e-post med beskjed om at de betalte 15 prosent mindre for distribusjonskjøring fra mandag morgen. Fra 15. mars kjører de for andre enn DSV Road.

Varsler mistet DSV-kjøring

- Vi har i hvertfall ikke dårlig samvittighet fordi vi hjalp DSV i seks uker med underbetalt kjøring før vi fikk beskjed om pakke sammen, sier Finn Erik «Finken» Kalnæs i Lørenskog Distribusjon og Lager AS (LDL).

Kalnæs parkerte sine biler som kjørte for DSV Road AS da DSV sendte en e-post en fredag på nyåret om at alle som kjørte distribusjon for selskapet måtte ned 15% i inntekt mandag på sine biler.

Les også: Respektløst for oss som transportører

Kalnæs sa blant annet til AT.no:

- Jeg blir oppgitt når de ikke klarer å drive butikk uten å ta penger fra oss transportører som også driver egen butikk.

LDL ble enig med DSV om å kjøre med null overskudd frem til 25. februar. Da måtte en bedre avtale på bordet for at Kalnæs skulle fortsette. Da datoen kom fikk selskapet beskjed om å «pakke sammen».

- Feigt av de andre

Kalnæs er en av svært få i Norge som tør å tale speditører/samlastere imot når de presser priser i et marked der de tilsynelatende har diktatorisk makt.

Norges Lastebileier-Forbund (NLF) var i ferd med å komme på banen, da de hadde en eller flere medlemmer som ble berørt av denne dramatiske nedskjæringen i betalingen fra fredag til mandag uten rett til å forhandle

Men etter at medlemmene etter det AT.no erfarer ikke ønsket at NLF skulle uttale seg i AT.no om denne saken på deres vegne, ble Kalnæs stående alene i media.

- Jeg synes det er feigt av de andre ikke å tørre og stå frem, men bare finne seg i alt. Jeg skjønner at firmaer som DSV kan gjøre som de vil når transportører ikke tør å si det de tenker, men bare kjører til de havner hos skifteretten, sier LDL-lederen.

- Må tenke annerledes

Han opplyser at bilene har fått oppdrag hos andre, så han klarer seg i bransjen.

- Men dette handler om å bli behandlet med respekt. Vi er et seriøst selskap som ønsker å bli behandlet seriøst i forretningssammenheng.

Som avtalt kjørte LDL i seks uker for DSV Road med det Kalnæs oppfatter som underbetaling frem til avtalen skulle reforhandles med bedre premisser for LDL 25. februar.

- Da fikk vi beskjed om å pakke sammen.

Kalnæs mener de store samlasterne må snu litt om på tankegangen når det gjelder transport:

- De som har de store terminalene må begynne og tenke kvalitet og fokusere på bedre priser og ikke bare tenke kvantitet, sier han.

En bil igjen hos DSV

Selv om fire av LDLs lastebiler skal slutte å kjøre for DSV Road er ikke samarbeidet helt over:

- Vi hadde et konstruktivt møte med LDL i februar. Vi ble enige med selskapet om at samarbeidet skulle opphøre på fire av deres fem biler hos oss fra 15. mars. Den siste skal fortsatt kjøre for oss etter det, slik det ser ut i dag, sier adm. direktør Nicklas Eggert i DSV Road AS.

Han opplyser at det ikke skal ha vært pris som gjør at fire av fem biler ikke fortsetter etter 15. mars.

- Ut over det vil jeg presisere at vi ikke forhandler avtaler gjennom media, men at vi selvsagt har respekt for våre samarbeidspartnere.

Til toppen