Varsler kriseår for container-rederiene

Oppbremsingen i verdensøkonomien går utover container-rederiene, som ville tapt penger om ikke drivstoffprisene også hadde falt. Og verre skal det bli.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

På grunn av lavere tempo i økonomien verden over, har analyseselskapet Drewry nedjustert sin forventning til vekst i containershipping-bransjen til kun 2,2 prosent for 2015 og også for de kommende årene.

Samtidig leveres nye containerskip i rekordtempo, og kapasitet på 1,6 millioner TEU vil legges til verdens containerflåte i løpet av året, noe som tilsvarer en vekst på 7,7 prosent. 

Økt kapasitet og lavere vekst fører nødvendigvis til lavere fraktpriser, og er historisk lave blant annet på ruten mellom Asia og Europa.

- Hadde det ikke vært for fallet i prisen på bunkersolje, ville rederiene tapt penger, sier Neil Dekker, forskningsdirektør i Drewry, men legger til:

- De kan ikke fortsette å stole på denne uventede gaven for å opprettholde fortjenesten.

Også i 2016 vil nemlig containerkapasiteten øke, med anslagsvis 1,3 millioner TEU, og Drewry frykter at forholdet mellom tilbud og etterspørsel vil ende på et enda verre nivå fra shippingbransjens ståsted enn i bunnåret 2009.

- Containershipping-bransjen er i midten av en overkapasitetskrise som vil bli verre neste år. Hvordan bransjen vil svare på overkapasiteten vil påvirke krisens varighet. Rederiene må legge en større andel av flåten sin i opplag enn de hittil har vært forberedt på. Ellers vil, om man ikke får en uventet vekst i trafikken, containershipping-bransjen stå overfor flere år med overkapasitet og voksende økonomiske tap, sier Dekker. 

Powered by Labrador CMS