En McDonnell Douglas MD-11(F) fra Lufthansa Cargo lander på Malta. Nå skal Lufthansa og United Airlines samarbeide om fraktruter.
En McDonnell Douglas MD-11(F) fra Lufthansa Cargo lander på Malta. Nå skal Lufthansa og United Airlines samarbeide om fraktruter. (Bilde: GordZam)

United + Lufthansa = Sant

Fraktavdelingene til det amerikanske og det tyske selskapet etablerer en joint venture.

United Airlines og Lufthansa Cargo har inngått en avtale om et betydelig samarbeid på godsfrakt mellom USA og Europa. Tanken er å kunne ta markedsandeler gjennom å tilby kundene et større nettverk med større fleksibilitet og også tidsbesparelser.

Samarbeidet vil gi flere tusen nye rutekombinasjoner og mer enn 600 direkteruter hver uke mellom USA og Europa.

- Lufthansa-United joint venture vil generere mange fordeler for kundene våre fordi våre kontinentale og transatlantiske nettverk, våre huber og flåtene våre komplementerer hverandre effektivt, sier Peter Gerber, CEO i Lufthansa Cargo.

Kontrakten om samarbeidet er signert og selskapene går nå inn i en implementeringsfase, der selskapenes IT- og forretningssystemer skal tilpasses hverandre. Målet er å sette samarbeidet ut i livet i løpet av året.

- Godskunder vil sette pris på mulighetene for raskere og enklere frakt mellom nøkkeldestinasjoner i USA og Europa, mener president i United Cargo, Jan Krems.

Delingsøkonomi i logistikkbransjen

Selve fundamentet i DHL er bygd på delingsøkonomi. I starten hendvente DHL seg til privatreisende med gratis flybilletter i bytte mot en del av den tillatte bagasjekvoten for å transportere nødvendige dokumenter til klarering av sjøfrakt på destinasjonen. I en tid hvor det var et problem at containertrafikken bidro til både økt tempo og volum i sjøfrakten klarte DHL på den måten å få det originale konnossementet fram lenge før containerskipene la til havn. Så snart dokumentene hadde landet, fraktet et kurernettverk de nødvendige papirene til den endelige destinasjonen. Les hele saken

Til toppen