Tunnelstengning koster næringslivet dyrt

Tunneloppgraderingen i Oslo vil koste næringslivet 700 millioner kroner på halvannet år, viser beregninger gjort av NHO.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I juni starter et omfattende program for rehabilitering av tunneler i Oslo. Smestadtunnelen, Granfosstunnelen og Tåsentunnelen skal delvis stenges allerede i år, og i de påfølgende årene kommer flere tunneler på listen.

- Det er allerede lange køer på grunn av sprengt kapasitet på Ring 3. Når Smestadtunnelen stenges første juni vil fremkommeligheten reduseres med ytterligere 50 prosent, sier Erling Sæther, administrerende direktør i NHO Logistikk og transport, ifølge e24.

NHO Logistikk og Transport (NHOLT) har beregnet at stengingen av tunnelene i løpet av halvannet år vil føre til en merkostnad på 700 millioner kroner for næringslivet.

Einar Spurkeland i Schenker sier at de økte kostnadene kommer som en følge av at man må ha flere lastebiler i drift for å levere samme godsmengde når tunnelene stenges.

– Oslo vil de neste fem årene få gradvis forverring av fremkommeligheten for varelevering. Sjåførene er samtidig underlagt bestemmelser og kjøre- og hviletid og arbeidstid. Noe som resulterer i at man må sette inn flere biler for å kunne levere de samme godsvolumene de neste årene, sier han.

Som et resultat av dette vil Schenker sette opp prisene på varelevering i Osloområdet med 1,65 prosent.

– Siden det ikke finnes noen kompensasjonsordning fra myndighetene vil dette føre til en prisøkning for kundene, sier Spurkeland.

 

 

Powered by Labrador CMS