NLF vil ha dispensasjon for å rekke tunnelpassering.

Tunnelstenging truer sikkerheten

Tunnelstenging skaper stress og uansvarlige handlinger hos lastebil- og vogntogsjåførene på Vestlandet.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Sjåførene tråkker ekstra på gasspedalen for å rekke tunnelene før de stenges for natten.

På Vestlandet er det få eller ingen omkjøringsmuligheter utenom tunnelene.

Derfor må lastebilsjåfører ta en ekstra, ufrivillig overnatting, selv om det bare er en halvannen times kjøring før de er hjemme.

At en lastebilsjåfør må overnatte i Dale før vedkommende kan kjøre videre og hjem til Osterøy er bare et av eksemplene.  

Rekker ikke fram

I Oslo blir ikke godset ferdiglastet før utpå ettermiddagen, og tiden blir derfor kort til å rekke stenging av tunneler som skal oppgraderes etter EU-regelverket.

- Dette går utover trafikksikkerheten, forteller regionsjef Jan Ove Halsøy i Norges Lastebileier-Forbund til NRK.

- Dette går utover trafikksikkerheten, sier regionsjef Jan Ove Halsøy i NLF.

Han mener dispensasjon for utvidet arbeidstid kan løse problemet, og som vil være et viktig bidrag til å senke skuldrene og redusere stress hos sjåførene.

– Eget ansvar

Ifølge Vegdirektoratet må lastebilsjåførene selv ta ansvar for egne handlinger, og over uforsvarlig kjøring.

Det understrekes også at det er fullt mulig for vareeier og transportør å planlegge turen bedre for å unngå trafikkfarlige situasjoner.

Powered by Labrador CMS