Moss Havn er en av havnene der det nye selskapet vil ha virksomhet.
Moss Havn er en av havnene der det nye selskapet vil ha virksomhet.

Tre sammen om containere

Greencarrier, DFDS og Seafront slår sine pjalter sammen og lager et stort containerterminalselskap.

Greencarrier Shipping, DFDS Logistics og Sefront Group driver en lang rekke containerterminaler i norske havner. Denne virksomheten er imidlertid en mindre del av selskapenes logistikkvirksomhet.

Derfor har de tre selskapene blitt enige om å opprette et fellesforetak under navnet Nordic Port Services AS (NPS). Alle avtaler som vedrører containerterminalene til de tre morselskapene vil bli overført til NPS.

Følgende selskaper omfattes av nyetableringen:

  • Greencarrier Shipping & Logistics avdeling Moss, Drammen, Larvik, Kristiansand og Bergen.
  • Moss Stevedore AS
  • Larvik Containerterminal
  • North Sea Terminal AS, Brevik
  • Seafront Port Services, Kristiansand

Til sammen håndterte disse selskapene rundt 280.000 TEU i fjor. 

Lasting, lossing og lagring av containere samt «gate control» av containere skal overføres til NPS sammen med ro/ro-aktiviteten i Brevik. 3PL-aktivitet og lasting og lossing av andre skipstyper skal forbli i eierselskapenes spedisjonsvirksomhet, og ikke overføres til NPS.

- Transport av varer i containere har over tid hatt en positiv utvikling. Det stilles stadig strengere krav til terminalhåndteringen både når det gjelder effektivitet og økonomi. Gjennom NPS har vi mulighet til ytterligere profesjonalisering og effektivisering, sier Øyvind Lygre (Greencarrier), Vidar Karlsen (DFDS) og Morten Årikstad (Seafront) i en felles pressemelding.

Selskapet vil bli driftet av en felles administrasjon med fullt fokus på NPS’ kjerneområde. En daglig leder skal etter planen ansettes etter ekstern utlysning, mens øvrige posisjoner skal fylles av personell som finnes i dagens selskaper.

NPS skal være operativt fra 1. januar 2018 dersom Konkurransetilsynet gir prosjektet sin velsignelse.

Delingsøkonomi i logistikkbransjen

Selve fundamentet i DHL er bygd på delingsøkonomi. I starten hendvente DHL seg til privatreisende med gratis flybilletter i bytte mot en del av den tillatte bagasjekvoten for å transportere nødvendige dokumenter til klarering av sjøfrakt på destinasjonen. I en tid hvor det var et problem at containertrafikken bidro til både økt tempo og volum i sjøfrakten klarte DHL på den måten å få det originale konnossementet fram lenge før containerskipene la til havn. Så snart dokumentene hadde landet, fraktet et kurernettverk de nødvendige papirene til den endelige destinasjonen. Les hele saken

Til toppen