Her sjekker Statens vegvesen, Politiet og Tolletaten lasten i en polsk varebil. Foto: Stein Inge Stølen

«Transportpolitiet» slo til

Både lastebiler og varebiler med gods ble stoppet i storkontroll mellom Oslofjordtunnelen og Drammen denne uken.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Her var «Transportpolitiet» i full sving, skriver Lastebil.no.

Samordnede kontroller hvor flere etater kombinerer sine ressurser og kompetanse, blir stadig mer vanlig langs norske veger. I onsdag ble både lette og tunge kjøretøy vinket inn til sjekk mellom Oslofjordtunnelen og Drammen.

Under kontrollen var både Politiet, Statens vegvesen og Tolletaten på plass. Ruspåvirkning, førerdokumenter og teknisk stand på kjøretøy ble grundig sjekket.

I de tilfellene hvor det ble utført godstransport mot vederlag ble også fraktdokumenter, lastsikring og kjøre- og hviletid undersøkt.

Luker ut verstingene

Den samordnede kontrollen var også et godt eksempel på hvordan forskjellige registreringssystemer og teknologi kan benyttes for å luke ut verstingene.

I tilknytning til Oslofjordtunnelen finnes det termografiske kameraer som lar Statens vegvesen flagge eventuelle kjøretøy med varmgang i motor, drivverk eller bremser. Mellom tunnelutgangen og kontrollplassen var det også utplassert mobile ANPR-kameraer (skiltgjenkjenning) som automatisk scanner skilter på kjøretøy og kontrollerer disse opp mot etatenes forskjellige registre, skriver Lastebil.no.

Kommuniserer

Med radioforbindelse mellom mannskapet som analyserer ANPR-dataen og de termografiske kameraene og mannskapet som plukker ut kjøretøy for kontroll, blir utvelgelsesprosessen gjort raskt og effektivt.

Grelt eksempel

Statens vegvesen måtte denne uken stoppe et utenlandskregistrert vogntog som var utstyrt på en måte de aldri har sett maken til.

Bråstoppen for vogntoget skjedde under Vegvesenets kontroll på Krossmoen kontrollstasjon ved E39 ikke langt fra Egersund.

Denne kontrollen bare bekrefter at kontroll av tunge kjøretøy må være en prioritert oppgave for Statens vegvesen. Det være seg kontroll av det tekniske på bilene, og om sjåførene har alt det formelle i orden i forhold til blant annet kjøre- og hviletid.

Mye av arbeidet gjøres ved kontrollstasjonene rundt om i landet. Men Vegvesenets kontrollører er også aktivt ute i felten, og stopper kjøretøyer.

– I dette tilfellet stoppet vi en trailer med tre akslinger. Den midterste viste seg å være alvorlig skadet. Jeg har aldri sett maken til slitt dekk på veien, sier kontrolleder Ari Lalo i Statens vegvesen, til Bergens Tidende.

Vogntoget ble ikke avskiltet, men fikk kjøreforbud. Det ble beordret til å parkere, inntil et nytt dekk var på plass og montert.

Powered by Labrador CMS