- Transporten helt ute av kontroll

- Transporten helt ute av kontroll

Ifølge Transport & Logistikkforbundet (TLF) er transporten i Norge helt ute av kontroll. 

– Det er bare pengenes makt som rår. Lite penger for sjåførene, store penger for oppdragsgiverne, skriver forbundet på sin nettside.

Hvem er de? Hvor skal de? Og er oppdragsgiverne de såkalt useriøse? Spør TLF.

Utenlandske VS norske

- Norske veier flommer over av utenlandske vogntog i alle kategorier, skriver forbundet etter en telling av biler på E6 mellom Storebaug ved Mosseporten og Oslo.

I forbindelse med tellingen var de også innom alle hvileplassene og telte utenlandske VS norske vogntog en helt vanlig torsdags kveld, og skriver følgende:

- Her fikk vi ganske ekstreme tall. 252 utenlandske og 26 norske vogntog. Selv om tallene indikerer at noe er fryktelig galt sier de oss ingenting. Hvor er de på vei? Hvem bruker dem? Hva er prisen? Dette er det ingen som vet. Tenk det. I et land som Norge jobber det mange tusen mennesker som nesten ingen vet noe om. Hvordan har de det? Hvor lenge må de jobbe? Hva tjener de? Dette er det vanskelig å få svar på fordi ingen snakker.

Ifølge TLF forteller dette hvor viktig det er å få på plass et transportregister som virker.

Dokumenterer

- Vi har også vært innom en del bedrifter, hvor vi har tatt bilder for å dokumentere. I denne omgang skal vi ikke gå på de enkelte bedrifter men vi skal avsløre et stort paradoks. Storbrukerne av billigtransport har en ting felles. De er tariffbedrifter. De har altså avtale med en arbeidstakerorganisasjon og en arbeidsgiverorganisasjon. Man har tillitsvalgte, verneombud og man har sågar ansatterepresentanter i styrene. Organisasjonene i transportbransjen snakker ofte om de useriøse, ofte de uorganiserte. Samtidig foregår dumpingen i stor stil i bedrifter hvor de selv har en hånd på rattet, skriver TLF som også fremhever at de såkalte seriøse organisasjonene skryter uhemmet hver gang de er i søkelyset.

– Dette er pinlig

- Det er pinlig i seg selv når vi vet hvor lite ressurser de legger ned i det politiske arbeidet for næringen vår. Derfor blir det kvalmende å se de sitte rundt Solvik-Olsens bord som bransjens messiaser. De som skal redde bransjen. Hvis dere starter med å gjøre en jobb i deres egne tariffbedrifter. Ja da vil dere utgjøre en forskjell. Da vil dere bidra. For det kan vel ikke være slik at den organiserte delen av bransjen skal være den verste? Det kan dere vel ikke leve med. TLF er et forbund som tør å tenke nytt og som kjenner bransjen. Din beste investering i 2018 er et medlemskap i TLF, skriver det nye fagforbundet.

Til toppen