Norsk transportnæring roper varsko og vil ikke være bekjent med livsfarlige veier.

Transportbransjen roper varsko

E16 Voss-Bergen er Europas mest trafikkfarlige europaveistrekning.

Nå roper en samlet transportnæring i Norge varsko før nye ulykker skjer.

Blant andre Norges Lastebileier-Forbund og NHO Logistikk og Transport understreker i et opprop at Norge ikke kan være bekjent med livsfarlige europaveier av denne typen.

Vegen er av landets mest trafikkerte tofelts veier med 5500 bilpasseringer i døgnet og med en stor andel av tunge kjøretøyer og busser.

Med hjertet i halsen

- Yrkessjåfører og andre kjører med hjertet i halsen. Når vegen er stengt ledes trafikken over Fv7 gjennom Hardanger i mangel av alternative omkjøringsveier. For mange tunge kjøretøyer innebærer dette å kjøre ulovlig fordi tunneler langs Fv7 er godkjent for maksimalt 4 meters høyde. Kjøringen via Hardanger utgjør en ekstra distanse på 51 kilometer. På en kronglete vei er gjennomsnittshastigheten 30-40 km i timen, noe som gir ekstra kjøretid på to til tre timer, heter det i en pressemelding, hvor det også presiseres at tilsvarende forhold på Østlandet ville skapt ramaskrik innen yrkestrafikken.

Stiller krav

Nå krever transportnæringen at det gjennomføres strakstiltak både på omkjøringsveier og selve traseen langs E16. På fylkesvei 7 må det etableres flere møteplasser. På E16 må det iverksettes ekstra overvåking av fjellsidene og bedre rassikring.

- Det viktigste tiltaket er imidlertid en sterk prioritering og forsering av ny veg med tilstrekkelige planleggingsmidler allerede i 2017-budsjettet. En svært aktuell løsning kan være at utbyggingen skjer i tråd med visjonen til det nye vegselskapet "Nye Veger AS": Ny veg raskere og smartere, skriver transportnæringen i pressemeldingen.

Nedetid

Ifølge Statens vegvesen har det siden 2000 gått om lag 200 ras på denne strekningen. I 2015 var vegen stengt 76 ganger med 18 døgns nedetid. I tidsrommet fra 2006 til 2015 har det vert 161 ulykker mellom Voss sentrum og Vågsbotn med hele 19 dødsulykker og 43 alvorlig skadde.

Bak oppropet står NHO Logistikk og Transport, Norges Lastebileier-Forbund, NHO Transport, NHO, LO, Yrkestrafikkforbundet, NHO Reiseliv og Norsk Transportarbeiderforbund. 

Til toppen