Jan Kilström, vd i Green Cargo, ber om opprustning av jernbanenettet. Foto: Per Dagfinn Wolden
Jan Kilström, vd i Green Cargo, ber om opprustning av jernbanenettet. Foto: Per Dagfinn Wolden (Per Dagfinn Wolden)

Toger italiensk vin

Green Cargo transporterer ca. 500 vogner med italiensk vin årlig.

Med direktelinjen Italy Direct transporterer det skinnegående logistikkselskapet årlig rundt 200 store vogner med vin fra Italia og 300 mindre vogner med vin fra Malmö til Stockholm i samarbeid med Scanlog – Scandinavian Logistics Partners.

– Vi har de senere årene sett en økende interesse for transportløsninger i samarbeid med Green Cargo. Det øker muligheten for mer bruk av miljømessig og økonomisk dør-til-dør transport fra Europa, hvor vi benytter en smart kombinasjon med lastbil og tog, sier Martin Ytander, ansvarlig for tog- og biltransportløsninger i Scanlog.

Vinen kommer i bulk fra Europa og andre deler av verden for å tappes i Danmark. Green Cargo har ansvaret for transportene mellom Malmö og Stockholm. Fortransporter, terminal- og tolltjenester håndteres av Scanlog.

– Vi har lenge samarbeidet med Scanlog om tur- returtransporter mellom Sverige og Europa med store og viktige logistikkfordeler, sier Björn Thunqvist, strategisk salgsansvarlig i Green Cargo.

Øker Italia-frekvensen

Green Cargo øker frekvensen med tre avganger i uken i begge retninger mellom Skandinavia og Italia med start i uke tre på nyåret. Med Italy Direct er godset framme på 24 timer.

Green Cargos direktelinje omfatter både intermodale enheter og konvensjonelle vogner.

– Trenger opprustning

Green Cargos vd, Jan Kilström, møtte nylig EU-kommisær Violetta Bulc for å drøfte blant annet de store utfordringene med å øke godstransporten på skinner i Europa.

– Kostnadene og kompleksiteten for jernbanetransporten er noe helt annet enn for grensetransporten med lastebil. Godstransporten på skinner må bli mer konkurransedyktig gjennom økte bevilgninger til opprustning av jernbanenettet. Her trengs politiske beslutninger for investeringer, understreker Jan Kilström.

Til toppen