Havnedirektør Rune Arnøy og forretningsutvikler Ragnar Krogstad med den signerte avtalen. Foto: Per Dagfinn Wolden
Havnedirektør Rune Arnøy og forretningsutvikler Ragnar Krogstad med den signerte avtalen. Foto: Per Dagfinn Wolden

Toger inn i fremtiden

Om ett år kan togene rulle fra Kina til Narvik.

Havnedirektør Rune Arnøy har signert en avtale som kan gi enorme ringvirkninger for Ofotbanen, havna i Narvik – og Norge.

Arnøy har jobbet med saken i over 20 år.

– Men det vi nå ser konturene av er vesentlig større enn det vi noen gang hadde turt å tenke på, sier Narviks havnedirektør.

Tidligere i sommer var han og Narvik Havns forretningsutvikler, Ragnar Krogstad, i Helsingfors for å signere samarbeidsavtalen med havnen Xi'an, en avtale med kinesiske myndigheter basert på strategiene til den kinesiske staten, «One Belt One Road» – den nye Silkeveien.

Sammen med Xi'an internasjonale innlandshavn skal Narvik Havn og næringsutviklingsselskapet Futurum samarbeide for at China Railway Express kommer i gang med jernbanetransporter mellom Xi'an og Narvik som den nye endestasjonen for Silkeveien.

Gods på Ofotbanen til og fra Kina kan komme på alle tenkelige vis – med fly, bil eller skip.

– Fellesnevneren er at godset enten skal på toget i Narvik, eller så skal det av. Den opprinnelige adressen der ute kan like mye som New York og London være Harstad, Tromsø, Svolvær eller for den saks skyld Oslo, sier Rune Arnøy og fortsetter:

– Poenget er at dette åpner enorme muligheter ikke bare for Narvik, men resten av Norge, og Nordkalotten med.

Avtalen med Xi'an innlandshavn var en av flere som ble signert i forbindelse med et møte mellom Kouvola Innovation, kinesiske myndigheter og det statlige kasakhstanske jernbaneselskapet.

I november i fjor startet det opp transporter med containere på tog mellom Xi'an og finske Kouvola gjennom Kasakhstan.

Avtalen som Narvik nå har inngått har som mål å forlenge disse transportene til Narvik via den svensk-finske jernbaneovergangen ved Haparanda og Torneå.

Narvik, Haparanda, Torneå og Kouvola etablerte nylig et formelt samarbeide for å få blant annet slike transporter i gang til og fra Narvik.

– Kineserne i førersetet

– Den store forskjellen nå i forhold til det vi startet å jobbe med for mer enn 20 år siden, er at den gang da var Narvik mer eller mindre alene i sitt arbeid. Nå er kineserne i førersetet, og det er Kasakhstan som organiserer togene. I tillegg gjøres det en enorm jobb fra finsk side med Kouvola Innovation og Micael Blomster Consulting i spissen. Og på toppen av det hele har altså vi og grensebyene Haparanda og Torneå nå et samarbeid om dette, sier Arnøy.

Narvik havn og Futurum har dialog med kineserne om hvilken type gods og mengder gods som skal transporteres på ruten til og fra Narvik.

– Jeg blir ikke overrasket om det første toget mellom Kina og Narvik ruller allerede neste år, men så vil det ikke være noe nederlag om det tar noe lengre tid. Nå er det bare å jobbe målbevisst, og så får vi se hvor fort vi kan høste av dette, sier Micael Blomster, som var sentral i arbeidet med å få i gang transportene til og fra Kouvola.

Den nye EU-korridoren

EU-kommisjonen har foreslått å oppgradere Ofotbanen og Narvik Havn fra Europaunionens «kjerne-nettverk» til status som offisiell «EU-korridor».

Ifølge Nord-Norges Europakontor innebærer det at den svenske delen av jernbanen vil havne blant de ni øverst prioriterte transportstrekningene i EU.

Detaljene fremgår i forslaget til budsjett for transport i EU i perioden 2021-2027. Medlemsland i EU er forpliktet til å realisere nettverket innen 2030.

– Folk er ikke klar over hvor stort, og hvor viktig dette er, ikke bare for Narvik men hele nasjonen Norge. Ofotbanen er en internasjonal transport-åre, sier Narviks ordfører Rune Edvardsen til Fremover.

Ordføreren er ikke overrasket over beslutningen, men innrømmer at den kom tidligere enn først antatt.

– 90 prosent av all jernmalm som utvinnes i Europa kommer fra Norrbotten, sier Edvardsen.

Forslaget til EUs Transportplan for 2021-2027 skal behandles av både EU-landene og EU-parlamentet før den vedtas. Det ventes med spenning da også Ofotbanen og Narvik Havn er med i transportplanen.

– Vi vet allerede nå at Ofotbanen er sprengt innen 2020. Samtidig øker både LKABs bruk av Ofotbanen, og transport av gods øker begge veier. I tillegg er det reiselivssatsing i regionen, og operatører står klare til å kjøre turisttog, sier Rune Edvardsen som understreker følgende:

- I tillegg kommer fisk, som allerede i dag fraktes i stort volum over Ofotbanen. Ytterligere en operatør skal også frakte malm over Ofotbanen.

Optimismens logistikk-høyborg

Nylig kom første tog lastet med malm fra Kaunis Irons gruve i Sverige til Skarveneskaia på Fagernes i Narvik.

Forrige uke tilbragte konsernsjef i Kaunis Iron, Per-Erik Lindvall, og havnedirektør Rune Arnøy sammen på Arendalsuka.

Under arrangementet «Det intermodale transportknutepunkt i nord», presenterte Arnøy Narvik som logistikk-knutepunkt, og den nye jernmalmtransporten fra Kaunis Iron og gruven i Pajala, Sverige. Lindvall fulgte opp med å presentere gjenoppstarten av gruven i Kaunisvaara.

– Vi er optimistiske for fremtiden. Dette kjennes bra, understreket de to representantene for logistikk-prosjektene i nord.

Og det skjer store ting i Narvik

Per-Erik Lindvall skryter stort av innsatsen Narvik Havn har gjort for å legge til rette for utskipningen av malm fra kaia på Fagernes.

Lageret ble bygd av Northland Resources, og ble kjøpt opp av Narvik Havn da selskapet gikk konkurs for snart fire år siden. Havnen har imidlertid jobbet for at gruven i Kaunisvaara skulle starte opp igjen.

– Sammen har vi gjort et stort arbeid for å få anlegget og alt sammen i drift, sier Per-Erik Lindvall.

Ifølge Lindvall ligger verdensmarkedet på rundt 1600 millioner tonn malm.

- Vi gjør rundt to millioner tonn nå, kanskje skal vi opp til fire millioner tonn. LKAB gjør 26 millioner tonn, sier Lindvall som regner med å nå målet om utskipning av to millioner tonn neste år.

Ambisjonen er å doble til fire tonn i løpet av noen år.

- Lageret i Narvik er beregnet til å håndtere fem millioner tonn. Vi ser bare fremtiden nå, og at volumet kan fortsette å øke, sier Rune Arnøy.

Det første toget med malm skulle komme torsdag i forrige uke, men ble forsinket til mandag denne uken. Årsaken var brann på Bjørnfjell, hvor et snø-overbygg brant ned.

Rune Arnøy roser Bane Nors innsats og snarrådighet over å få skadene etter uhellet på Ofotbanen raskt på plass igjen. – Dette betyr selvsagt at både LKAB og Kaunis Iron unngår økonomiske tap, sier Rune Arnøy.

Til toppen