Generalsekretær og gründer bak TLF, Svein Furøy, er optimist for fremtiden. Foto: Per Dagfinn Wolden
Generalsekretær og gründer bak TLF, Svein Furøy, er optimist for fremtiden. Foto: Per Dagfinn Wolden

TLF styrker ryggraden

TLF har fått nytt forbundsstyre og er optimistisk for 2018. Men medlemstilgangen er ikke så god som en hadde håpet.

Landets ferske fagforening for lastebilsjåfører, Transport & Logistikkforbundet (TLF), har hatt seks intense måneder siden etableringen i juni 2017.   

- Å starte ny fagforening krever ressurser, sier generalsekretær og gründer bak TLF, Svein Furøy.

Nå har han fått med seg Oddvar Mathiassen som ny forbundsleder, lastebilsjåfør i Rivenes Transport AS gjennom 30 år.

TLF er det eneste forbundet i Norge som kan skilte med et forbundsstyre representert med kun bransjefolk, da de fire øvrige styremedlemmene også er lastebilsjåfører.

- Vi gleder oss til å jobbe med det nye styret og vi er glad for å få flere folk på laget. I tiden som kommer vil TLF bli enda tydeligere og enda sterkere, forteller generalsekretær Svein Furøy som har med seg Gunnar Nordvik, seniorrådgiver og Stig Fjeldstad, leder uteavdelingen/verving i sekretariatet.

Merkenavnet TLF begynner å bli godt kjent i bransjen. Medlemstilgangen er imidlertid ikke så god som en hadde håpet.

TLF er likevel optimistisk i forhold til budsjettet på 1000 medlemmer det første året. Forbundet fokuserer på like vilkår i bransjen og bedre rammevilkår for norske bileiere.

TLF jobber også godt opp mot Stortinget med å bringe inn nye momenter fra bransjefolk som vet hvor skoen trykker.

Blir provosert

TLF blir ofte sammenlignet med de etablerte organisasjonene, NTF og YTF. Dette provoserer generalsekretær Svein Furøy og hans sekretariat.

- Faktum er at lastebilsjåførene er minoriteter i de etablerte forbundene og lastebilsjåførene må nøye seg med smuler når forbundenes ressurser skal fordeles mellom de forskjellige yrkesgruppene i forbundene. TLF ble stiftet fordi vi trenger et forbund som utelukkende fokuserer på vår bransje. Hadde vi prøvd å ligne på disse ville TLF vært meningsløst. Vi står for nytenking og vi gjør det fordi de gamle oppskriftene ikke har fungert, understreker Furøy.

Nytt år – nye muligheter

- I 2018 skal vi fortsette med å være norske sjåførers stemme mot sosial dumping og andre uverdige forhold i bransjen vår. Vi skal støtte opp om den seriøse delen av transportnæringen og vi skal plage de useriøse. Nå skal det nye forbundsstyret sette seg ned og lage sin handlingsplan for 2018, sier generalsekretæren.

TLFs forbundsstyre

Oddvar Mathiassen, forbundsleder, Rivenes Transport AS. Styremedlemmer: Odd Reidar Grøneng, lastebilsjåfør, trafikklærer/fagkoordinator ved yrkessjåførlinjen på Alta videregående skole. Han er også engasjert i opplæringskontoret for transport og logistikkfag i Finnmark, Dagfinn Evensen, lastebilsjåfør i Litra Gass, Jonny Øen, lastebilsjåfør i Nistad Transport, Mirielle Renate Myrvang, lastebilsjåfør i Lerstadgrind Transport AS.

Til toppen