×
Annonse for
SJEFEN: Pål Kristiansen er både eier og daglig leder i Balticum Frinab. I tillegg til det meste annet. (Bilde: )

Tilbake til «røttene»

Balticum Frinab (BFAB) er et velkjent navn for alle med befatning med containere. De har vært hoffleverandør til store kunder som Norsk Gjenvinning, men også på vei mot stupet. Dette er historien om å finne tilbake til røttene.

  • Dette er en annonse produsert av Native Media.

Og den historien er faktisk over 100 år gammel hvis man ser litt stort på det. I 1916 startes nemlig firmaet H. Kristiansen & sønner. Og det er her dagens daglige leder i BFAB, Pål Kristiansen, kommer inn. Han er fjerde generasjon Kristiansen og har mer eller mindre fått hydraulikkolje inn gjennom morsmelka…

Skjønt riktig så «ille» er det ikke.

Når det gjelder Balticum Frinab i Norge hadde det oppstart i 2005. Frem til da var det Container Norge som var salgsleddet til svenske Balticum Forsaljning i Norge. Da restartet svenske Mats Dahlman og Pål containersalget selv.

GOD PLASS: Området rundt hovedkontoret har god plass til oppbevaring og klargjøring.
GOD PLASS: Området rundt hovedkontoret har god plass til oppbevaring og klargjøring.

– Fokuset vårt i 2005 var å selge flest mulig krok- og småcontainere i Norge. Det er det vi har som egenproduksjon.

Produserer selv

Og da er plutselig historien innom Polen. I dag blir nemlig alt produsert på egne fabrikker i Polen. Den ene produserer små containere til lift- og baklastercontainere. Den andre produserer i hovedsak større containere som krokcontainere, asfaltbaljer, lemflak, maskinflak.

– Fordelene med egne, faste fabrikker er først og fremst korte kommandolinjer. Vi kan lage akkurat det vi vil og styre prosessen på en helt annen måte enn andre. Så hvis en kunde for eksempel vil lakkere i metallic, så kan vi det. Og har en kunde lyst på en container som er 620 eller 670, så bygger vi det. Vi prøver å strekke oss så langt vi kan etter kundens ønsker og vi har svært få begrensninger med tanke på skreddersøm, sier Kristiansen.

Opptur – så nedtur

FAR OG SØNN: Mens Pål Kristiansen styrer containerdelen, tar far Jan Erik seg av transportfirmaet.
FAR OG SØNN: Mens Pål Kristiansen styrer containerdelen, tar far Jan Erik seg av transportfirmaet.

Mellom 2005 og 2012 gikk det stort sett bare oppover. Store, stabile kunder. Kristiansen håndterte de på egen hånd. Så en dag kom smellen. En av de virkelig store sa takk for seg. For å kompensere de tapte inntektene fra storkundene ansatte Kristiansen selgere. Først én, så flere.

– Jeg trodde at nye selgere ville være med på tilføre nye kunder. Det var ikke så smart, for de klarte dessverre ikke å generere nok, sukker Kristiansen.

Smellen kom. Eller som Pål beskriver det: – En stjernesmell.

For å gjøre en vond historie veldig kort: Omsetningen på 59 mill. i 2012 falt til 36 i 2013, 34 i 2013 og enda videre til snaue 19 i 2014.

«Lykkelig som liten»

Hvis avbrytes til stadighet av telefonen som ringer. Heldigvis er det potensielle kunder som vi ha informasjon Pål kan mer eller mindre på rams.

Med jevne mellomrom er også far Jan Erik innom kontoret. Han er altså tredjegenerasjons overhode i H. Kristiansen & sønner.

Pål er tilbake i rollen han kan best; containerselger. Ja, i tillegg til alt det andre. Han er tilbake til «lykkelig som liten», uten andre ansatte. Han står på fra morgen til kveld, og det er få oppgaver som er hverken for store eller små.

– Nå er målet å selge flest mulig containere til best mulig pris og med best mulig service. Det er enkelt, men det er der vi må starte. Forhåpentligvis er det innen rekkevidde å tenke i retning av nyansettelser igjen i løpet av 2018.

Skal rekke over alle

Men slett ikke for enhver pris.

– Det er helt klart bedre å være lykkelig som liten enn stor og ulykkelig, fastslår Kristiansen. – Det jeg hele tiden strekker meg etter er å ha fornøyde kunder. Å rekke over alle.

Det er ikke minst tidkrevende når alt gjøres selv. Men også positivt.

– Jeg er heldig som får følge prosessen fra den første telefonen kommer, via bestilling, oppfølging med tegninger og forslag. Dessuten kommer 99 prosent av alle ordrer inn hit igjen, før den går til kunden. Som oftest losser og laster jeg alle biler selv. Dermed har jeg en unik mulighet til kvalitetskontroll, fastslår han.

Til toppen