Administrerende direktør i NHO Logistikk og Transport Are Kjensli sammen med samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen på vei inn på Transport  & Logistikk i fjor. Nytt av året er at det store samferdselsdebatten skjer på den første dagen før festmiddagen - kanskje dukker politikerne opp til festen også?
Administrerende direktør i NHO Logistikk og Transport Are Kjensli sammen med samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen på vei inn på Transport & Logistikk i fjor. Nytt av året er at det store samferdselsdebatten skjer på den første dagen før festmiddagen - kanskje dukker politikerne opp til festen også? (Norsk Industri)

Tettere på politikerne

På høstens Transport & Logistikk blir det tatt grep for å knytte deltakere, næringsliv og politikere tettere sammen. Se hele de spennende programmet her.

22. og 23. oktober går årets største logistikkhappening av stabelen på Clarion Hotel & Congress Oslo Airport – Transport & Logistikk.

Konferansegeneral Jo Eirik Frøise er i full sving med forberedelsene. Foto: Øyvind Ludt

Som vanlig får vi en lang rekke sesjoner med spennende foredrag om aktuelle temaer. Nytt av året er imidlertid at Den store samferdselsdebatten flyttes til første dag av konferansen, rett i forkant av festmiddagen.

– Dermed får vi kanskje også politikerne til å bli med oss på middagen. Vi ønsker jo å få politikerne i dialog med næringslivet om rammebetingelsene for godstransporten, og det er en veldig god anledning, sier konferansesjef Jo Eirik Frøise til MT.

Se hele programmet til Transport & Logistikk her. 

Til debatten er følgende politikere meldt på gratishaugen: Ketil Solvik-Olsen, samferdselsminister Morten Stordalen, Fremskrittspartiet, Helge Orten, Høyre, Sverre Myrli, Arbeiderpartiet, Jon Gunnes, Venstre, Ivar Odnes, Senterpartiet og Arne Nævra, Sosialistisk Venstreparti.

Fra den store samferdselsdebatten i 2017. Foto: Norsk Industri

– Politikerne skal ha ros, i alle fall de i Transportkomiteen som deltar hos oss i to dager midt i en hektisk periode, sier Frøise.

50-årsjubileum

Under festmiddagen skal tradisjonen tro Moderne Transport-prisen deles ut. Det skjer i år for 50. gang. Prisen går til «den eller de som i særlig grad har utmerket seg innen fagfeltene logistikk og transport».

Se tidligere vinnere her.

Har du gode kandidater til prisen, send en e-post til MT-redaktør Øyvind Ludt (oyvind@logistikk.no), som er sekretær i juryen. 

I foredragssesjonene dekkes et bredt spekter av temaer, men Frøise trekker fra digitalisering som det kanskje viktigste.

De ulike fagsesjonene er alltid godt besøkt. Foto: Norsk Industri

– Det er noe som er viktig i absolutt hele bransjen. Vi har mange spor som går på digitaliseringen. Der har vi alt fra byggeplasslogistikk, der de vil at materialer og varer kommer just in time, så man slipper mellomlagring, til netthandelslogistikk, sier Frøise.

Omstridte temaer

Det er veidirektør Terje Moe Gustavsen som åpner konferansen mandag 22. oktober. Han skal fortelle om fremtiden på det norske veinettet. I åpningssesjonen får vi også høre fra Riksrevisor Per-Kristian Foss, som tidligere i år la fram en svært kritisk rapport om overføring av godstransport fra vei til sjø og bane.

En annen sesjon som kan skape litt temperatur er sesjonen «Omdømme i transportsektoren». Her skal først Transportøkonomisk institutt fortelle oss fakta om hvor farlige utenlandske transportaktører er sammenlignet med norske, før kommunikasjonsdirektør i litauiske Girteka, Kristian Kaas Mortensen, skal fortelle om hva den østeuropeiske giganten gjør for å bedre sitt rykte. Til slutt før administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund, Geir A. Mo, fortelle om organisasjonens syn på de utenlandske aktørene.

Utstillerrekord

Jo Eirik Frøise kan for øvrig fortelle om utstillerrekord.

– Det er bare tre plasser igjen. Med de som deler stand, har vi totalt 59 stands og 90 utstillere, forteller han.

For å knytte deltakerne nærmere sammen, har Frøise brukt sommeren på å snekre sammen en app, som skal lette kommunikasjonen mellom de som er til stede på Gardermoen og gjøre de to dagene lettere å planlegge.

– Dialogen mellom utstillere og deltakere er enklere. Man kan ta kontakt med hverandre drekte gjennom appen, forteller Frøise.

Se hele programmet til Transport & Logistikk her. 

Til toppen