Svenske Green Cargo skal transportere norsk laks fra Narvik til det europeiske markedet.
Svenske Green Cargo skal transportere norsk laks fra Narvik til det europeiske markedet. (Peter Lydén)

Svenske fisketog med norsk laks

Norsk laks skal transporteres til det europeiske markedet med svenske fisketog.

Svenske Green Cargo står for transportene fra Narvik til Malmö, før fiske går videre via Danmark til blant annet Tyskland, Frankrike og Italia.

– Fisken transporteres direkte til noen av de største fiskemarkedene i Europa uten forsinkende og fordyrende mellomledd, sier Stig Winther, leder i Narvik-kontoret til transportfirmaet Pole Position, til avisen Fremover.

I dag går togene fra Narvik til Alnabru og Gardermoen før den sendes videre ut.

- Ved å sende fisken direkte til markedene i Europa sparer vi minst ett døgn. Jo ferskere fisken er, jo mer konkurransedyktig og verdifull er den, sier Winther.

Schenker sender 200.000 tonn laks årlig med Ofotbanen fra Narvik, gjennom Sverige til Oslo.

Med to tog i døgnet forventes et årlig volum på rundt 70.000 tonn fisk, utenom dagens NRE- og ARE-tog.

Avhengig av returfrakt

Futurum og Narvik kommune delfinansierer SINTEF Nord og Pole Positions arbeid med nye fisketransporter gjennom Utviklingsprogram Narvik.

Lønnsomme fisketog er imidlertid avhengig av returfrakt for å bli lønnsomme.

– Det skal vi få til uten å gå de eksisterende togene til og fra Narvik i næringen. Her skal vi utnytte det svenske transportbehovet. Vi skal laste på svensk gods nordover, og laste av etter hvert. At det går tomme vogner den siste delen av strekningen til Narvik, vil ikke være avgjørende for lønnsomheten i prosjektet, sier Jørn Eldby i SINTEF Nord.

Til toppen