Både daglig leder Sverre Rosmo i Inventory Investment (t.v.) og logistikksjef Torleif Seielstad i Gausdal Landhandleri lever og ånder for logistikk, innkjøp og vareforsyning. Foto: Per Dagfinn Wolden (Bilde: Per Dagfinn Wolden)

Supply Chain som konkurransefaktor

– Det å være best på Supply Chain med effektive logistikksystem er vår viktigste faktor for å være konkurransedyktig i en beinhard bransje.

Det sier logistikksjef og medeier Torleif Seielstad i Gausdal Landhandleri som vi traff på årets Supply Chain-seminaret, Digitalisering av vareforsyningen, på Losby Gods onsdag.

Det er for øvrig niende året på rad daglig leder Sverre Rosmo i Inventory Investment setter fokus på verdikjeden.

Torleif Seielstad presenterte en omfattende og vellykket omstillingsprosess i Gausdal Landhandleri, og hvor digitalisering og bruk av ny teknologi har vært en sentral suksessfaktorer.

Seielstad representerer en bedrift som omsatte for 1,25 milliarder kroner i 2016, og som har rundt 320 ansatte fordelt på 16 byggevarehus.

Supply Chain-avtale

Logistikkbedriften Gausdal Landhandleri har inngått avtale med Inventory Investment AS om levering av de verdensledende planleggingsløsningene fra Blue Ridge, en global leverandør av såkalte cloudbaserte løsninger.

- Våre kunder krever korte leveringstider og høy servicegrad, noe som stiller økte krav til vår evne til god planlegging og gjennomføring, sier Seielstad.

Han understreker at dette gjør selskapets forsyningskjede mer forutsigbar, lønnsom og konkurransedyktig.

– Samarbeidet med Inventory Investment og Blue Ridge setter oss i stand til å fornye vår forsyningskjede og derigjennom skape et godt grunnlag for videre lønnsom vekst, sier Seielstad.

- Mer enn noen gang må detaljister proaktivt forstå kundenes behovsmønstre for å kunne sikre produkttilgjengelighet uten å skape unødvendige lagerholds-kostnader, sier daglig leder Sverre Rosmo i Inventory Investment.

Presis og lønnsom

Blue Ridge-teknologien kobler på en presis måte forsyningskjeden til kundebehovene, og skaper en bedre kundeopplevelse ved å sikre at produktene er tilgengelige til riktig tid og sted uten at det fører til unødvendige investeringer i lager.

– Vi så en betydelig verdi i Blue Ridge-løsningenes evne til presis prognostisering av sesongdrevet etterspørsel og så på en presis måte sørge for riktige lagernivåer på sentrallager og i butikk, forteller Seielstad og fortsetter:

– Det er viktig for oss å vurdere vareflyten fra en pakke er kommet fra leverandøren til den er levert sluttkunden, sier Seielstad.

– Det er effektiv distribusjon som gjør oss konkurransedyktige på pris og service overfor våre kunder. De grepene vi tar, er for å være best innenfor logistikkområdet. Det igjen skal hjelpe oss til vekst, sier Seielstad.

Flåtestyringssystemet, Blue Ridge, sørger for å optimalisere lasset på hver enkelt bil, samt gjøre distribusjonsrutene mest mulig optimale. Unødig kjøring skal for enhver pris unngås.

– Vi har nå et system som er så sofistikert at vi etter hvert vil kunne gi et miljøregnskap for hver enkelt pakke i en leveranse. Vi er ikke i tvil om at dette vil bli etterspurt i fremtiden, sier Seielstad.

Til toppen