LASTEBILSALGET:

Vi testet nye Scania S730 i Norge tidligere i år. Salget av Scania har på slutten av året vært svært godt, men akkurat ikke godt nok til å ta igjen rivalen Volvo. (Bilde: Braata, Espen)

Supersterk sluttspurt fra Scania

Scanias sluttspurt i desember gjorde at merket manglet bare en liten håndfull biler på å slå Volvo i de to tyngste klassene i 2016.

Begge de svenske merkene kan notere seg for vekst i fjor. Det gjelder de mindre merkene også, med unntak av DAF som nå er Norges minste globale lastebilmerke når man ser alle vektklasser under ett, og Renault som samlet registrerte akkurat like mange biler i 2016 som året før..

Selv det aller letteste lastebilsegmentet havnet over 2015, noe som ene og alene skyldes den veksten Mercedes-Benz har hatt med Sprinter i dette segmentet.

Vi har i størst mulig grad «vasket» statistikken for kjøretøy som i vår sammenheng ikke har noe å gjøre blant lastebilene, altså campingbiler og dumpere som rent teknisk blir registrert som lastebiler.

3,5 – 5,9 tonn

Dette er en veldig liten lastebilklasse som domineres av Mercedes-Benz i enda sterkere grad enn før. VW på 2.-plassen ligger en bil under 2015. Spenningen for 2017 blir om den produktmessige skilsmissen fra Mercedes-Benz og det nylig inngåtte «ekteskapet» med MAN vil gi større uttelling fra 2017. Veksten i segmentet var 5,4% i 2016.

6,0 – 9,9 tonn

Iveco dominerer denne klassen og har en markedsandel på nesten 46%. Den italienske produsenten har tatt nesten hele veksten alene i dette segmentet. Det er ellers bare MAN og Fuso som kan notere seg en liten vekst i denne vektklassen som økte med hele 41,2% i 2016.

10,0 – 15,9 tonn

Mercedes-Benz fortsetter som suveren markedsleder, men ikke riktig så dominerende som ifjor. Den klart største veksten er det imidlertid Iveco som står for med sin nye Eurocargo. Dette er en klasse hvor alle merker, bortsett fra DAF, har hatt vekst i antall enheter, men ikke nødvendigvis i markedsandel. Bare en bil skiller mellom to tredjeplasser og femteplassen, så her er det kniving på mellomnivået. Dette segmentet opplevde den største veksten ifjor med hele 47,9%.

16,0 – 21,9 tonn

Også dette er en klasse med betydelig vekst, hele 26,9%. En formidabel sluttspurt fra Scania gjorde at merket havnet bare fire enheter bak Volvo. Begge har en bra vekst fra 2015. Det har også Mercedes-Benz, mens de fire minste går tilbake i varierende grad. De 11 enhetene som er registrert under «Andre» i vårt oppsett er kjøretøy ombygd og registrert som Øveraasen.

22 tonn og tyngre

Dette er den klart dominerende klassen. Den økte med 361 enheter i fjor, 10,7 %. En langspurt fra Scania resulterte i at det østsvenske merket havnet bare fem enheter bak Volvo. Til sammen har nå svenskene 79,7% av det tyngste segmentet. Også Mercedes-Benz og MAN på de neste plassene opplevde vekst i antall enheter i 2016, men dette førte ikke til vekst i markedsandelene.

De tre minste globale merkene går tilbake. Aller verst er det for DAF som opplever mer enn en halvering og Renault som er tett på en halvering.

Til toppen