Styrket ut av fusjonen

– Tilbakemeldingene fra de ansatte er at dette har vært en ryddig fusjoneringsprosess, sier administrerende direktør i Toten Transport Oslo AS, Erlend Pekeberg.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Pekeberg har ledet innspurten av fusjonen mellom Toten Transport og Nordcarrier, etter at han begynte i førstnevnte selskap i august i fjor. Men prosessen har pågått siden oppkjøpet i 2013.

– Det var allerede da planlagt å foreta en fusjonering, men tiden har av ulike årsaker ikke vært helt moden før nå. Vi har hatt to selskaper med full administrasjon med tre mils avstand, og det er jo ikke direkte økonomisk lønnsomt å drive sånn på sikt. Så med tanke på den sterke konkurransen som er i markedet, var det helt naturlig å slå sammen selskapene, sier Pekeberg.

Flere fordeler

FORNØYD: Administrerende direktør i Toten Transport Oslo AS, Erlend Pekeberg, har ledet siste fase av fusjoneringsprosessen med Nordcarrier.

Toten Transport AS:

- Opprettet 16. mai 1975, opprinnelig av 13 andelseiere

- Kjøpte Nordcarrier AS 1. januar 2013

- Ved årsskiftet i år ble Toten Transport Danmark AS opprettet

- Har i dag 165 ansatte pluss rundt 300 biler

- I 2016 omsatte selskapet for ca 850 mill. kroner

Frem til nå har selskapene hatt hver sine kontor og terminaler på henholdsvis Sofiemyr i Oppegård og Jernkroken i Groruddalen. Etter sommeren flytter hele gjengen inn i nyoppussede lokaler i Oslo.

– Den administrative aktiviteten på Sofiemyr flyttes til Jernkroken, mens terminalen beholdes som i dag. Da får vi et betydelig større miljø og et bedre tilbud. Det blir en sub-optimalisering med to selskaper. Vi ser også at det har vært en del parallellkjøring, så her er det flere åpenbare fordeler, sier direktøren.

Pekeberg forteller at målet med fusjonen er å styrke Toten Transport sin posisjon i det han kaller et krevende marked.

– Det er krevende i den forstand at transportnæringen er utsatt for beinhard konkurranse, også utenfra. Det er ikke som det engang var, nå er det flere aktører på markedet, og mange lavkostaktører gjør det tøffere for norske selskaper med norske lønninger å få til marginene. Derfor må vi snu alle steiner for å redusere kostnader vi har internt og effektivisere på best mulig måte, fortsetter han.

LANG FARTSTID: Pekeberg har jobbet med logistikk midten av 90-tallet.

Fornøyd med prosessen

Prosessen med å finne de beste løsningene for fremtiden, omtales som ryddig.

– I hele denne prosessen har vi vært opptatt av å involvere de ansatte. Fra dag én ble det opprettet en prosjektgruppe med likt antall ansatte fra Jernkroken og Sofiemyr, ledet av en ansatt fra Sofiemyr. Angående lokalisering har det vært et helt åpent spørsmål hvor vi kom til å havne og beslutningen ble tatt av gruppen etter å ha vurdert flere faktorer, sier Pekeberg.

Både ledelsen og de ansatte er fornøyde med prosessen.

– Jeg synes det har vært en ryddig og åpen prosess hele veien, og det er også tilbakemeldingene vi har fått fra de ansatte. Jeg tror vi har lyktes veldig godt med denne prosessen, mener Pekeberg.

Og Pekeberg er sikker på at selskapet kommer styrket ut.

– At vi nå er representert i samtlige baltiske land, og i hele Norden, er en åpenbar styrke. Vi tilbyr ukentlige trafikker mellom Baltikum og Skandinavia, og volumene her vil bare øke. Det skyldes blant annet at salgsapparatet nå er betydelig styrket i konsernet, sier Pekeberg fornøyd.

Funnet nisjene

Konkurransemessig er det ganske imponerende at et norsk transportselskap har blitt så stort. Det er det ikke mange som har maktet. Toten Transport har vært flinke til å finne nisjer hvor de er gode. Og det skal de fortsette med.

– Fokuset fremover er å vokse i kjernemarkedene stykkgods og utradisjonelt gods, både nasjonalt og internasjonalt. Vi har etter hvert blitt en transportør som er veldig dyktig på spesialfrakter. Gods som «de store i Norge» ikke ønsker å kjøre, eller som ikke passer inn i et sorteringssystem. I tillegg har vi vokst i både Tyskland og i Spania, og med Nordcarrier har vi også kontorer i alle de tre baltiske landene.

Helt nytt

Nå ser han frem til å samle alle i ett hus etter sommeren. Et nytt hus.

– Jernkroken er jo en terminal som begynner å bli noen år og innvendig har det heller ikke vært pusset opp siden det ble bygget på 70-tallet. Så nå foretar vi en full oppussing av hele lokalet fra gulv til tak, nye møbler, arbeidsstasjoner og kantine. Vi tok alt da vi først var i gang, smiler Pekeberg fornøyd.

Powered by Labrador CMS