Forskjellen på de gamle og nye Triple E-skipene er så lett å få øye på. Se nederst i artikkelen for en animasjon som viser forskjellen tydeligere.

Nå Maersk Madrid størst i verden

Maersk har igjen det største containerskipet i verden.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I mars sjøsatte MOL verdens første skip med en kapasitet på over 20.000 20-fots containere (TEU) med sin MOL Triumph. Men tittelen som verdens største containerskip var bare til låns i noen uker.

Danske Maersk har nemlig i løpet av påsken overtatt sitt nyeste skip, Madrid Maersk. Skipet er det første i en serie på 11 skip i klassen Triple E Mark II. Triple E-skipene ble først sjøsatt for fire år siden, og var da størst i verden med en kapasitet på 18.000 TEU.

Nå er klassen noe designet om, og har som følge av dette økt kapasitet på 20.568 TEU, ifølge Alphaliner.

Triple E Mark II-skipene har samme ytre mål som forgjengerne – 400 meter lange og 60 meter bredde.

Madrid Maersk fotografert under bygging.

Broen på de nye skipene er flyttet to rader fremover, noe som gjør at flere containere kan stables i høyden foran broa uten at det går utover sikten. Motoren er flyttet bakover, og redusert i størrelse. Skroget er gjort dypere, med plass til en ekstra etasje med containere.

Leveringen av Maersk Madrid er gjort uten nevneverdig ståhei, og tok blant annet MOL på sengen. MOL sendte nemlig ut en pressemelding om at MOL Triumph hadde gjort sitt første besøk i Shanghai, der skipet ble beskrevet som størst i verden, ETTER at Maersk Madrid var sjøsatt og levert.

Maersk Madrid får på sin side ikke ha tittelen største i verden særlig lenge, hun heller. Om kort tid leverer Samsung Heavy Industries et skip med kapasitet på 21.100 TEU til OOCL, nemlig OOCL Hong Kong.

 Nedenfor kan du se forskjellen på de to Triple E-variantene ved å dra i markøren. Den "gamle" versjonen til venstre":

 

Nedenfor ser du en animasjon av forskjellen på de gamle og nye Triple E-skipene. Legg merke til at de nye skipene har flere containere i høyden, og har flyttet broen framover:

Powered by Labrador CMS