Styreleder i GPC Knut Eriksmoen (t.v.), statsminister Erna Solberg og daglig leder i GPC Torgil Stålberg understreker betydningen av norsk laks for norsk sjømateksport.
Styreleder i GPC Knut Eriksmoen (t.v.), statsminister Erna Solberg og daglig leder i GPC Torgil Stålberg understreker betydningen av norsk laks for norsk sjømateksport.

Statsministeren på laksefly

Statsminister Erna Solberg har fått et solid inntrykk av hvordan logistikken fungerer for flybåren kongekrabber og laks til Asia.

Denne uken var statsministeren om bord i Korean Air Cargos fraktmaskin Boeing 777 som flyr direkteruten Oslo-Incheon/Seoul i Sør-Korea.

Ombordstigningen gjorde Erna Solberg i forbindelse med et besøk hos Gardermoen Perishable Center (GPC) denne uken i forbindelse med norsk eksport av sjømat til Sør-Korea.

Solid inntrykk

Styreleder Knut Eriksmoen i GPC forteller til Mtlogistikk at statsministeren fikk godt innblikk i hvordan vi håndterer flybåren laks og fiskemat.

GPCs daglige leder Torgil Stålsberg kunne fortelle Solberg at folk i Asia kan få ferskere norsk laks enn Oslo-folk.

100 tonn laks lastes ombord på Korean Airs store Boeing 777 fraktfly.

Verdens økende appetitt på fersk norsk laks ser ut til å være uten grenser.

Dobling

På få år har flyfrakten av delikatessen mer enn doblet seg.

På Oslo Lufthavn er det tre sjømataktører. I tillegg til Gardermoen Perishable Center finnes også Roadfeeders og Marine Harvest, som har sitt eget lager.

SAS er største skandinaviske fraktaktør, men også Norwegian har en økende fraktmengde på sine langdistansefly.

 

 

 

Til toppen