Delanchy har vært med på å teste elektriske lastebiler for Renault Trucks. Foto: Renault Trucks
Delanchy har vært med på å teste elektriske lastebiler for Renault Trucks. Foto: Renault Trucks (Sylvain Malmouche)

Starter salget

Renault Trucks starter salget av elektriske lastebiler i 2019.

Renault Trucks har kunngjort at man vil starte salget av en serie elektriske kjøretøy i 2019. Serien drar nytte av ti års erfaring med testing av elektriske lastebiler under reelle forhold, i samarbeid med kunder og partnere.

De hel-elektriske lastebilene er designet for bruk i byområder, og vil bli produsert på fabrikken til Renault Trucks i Blainville-sur-Orne i Normandie, Frankrike.

Bra for lokalmiljøet

Elektrisk drift er hjørnestenen i Renault Trucks’ strategi for en «bærekraftig transportform» i urbane strøk.

Nullutslipps-kjøretøy bidrar til å forbedre luftkvaliteten lokalt og reduserer kø, takket være muligheten for lavlyds-levering utenom forretningenes åpningstider. Levering som i fremtiden vil begrenses av støyrestriksjoner på kvelds- og nattestid.

Elektriske lastebiler vil, ifølge Renault, være uunværlige for morgendagens distribusjonsløsninger i bysentre.

Samarbeid med kunder

Renault Trucks skriver i en pressemelding at selskapet har investert tungt i forskning og utvikling når det gjelder elektriske drivlinjer siden 2009. I denne perioden har selskapet hatt sterk fokus på testing i felt i nært partnerskap med kunder.

Ulike tester under virkelige forhold i daglig drift med lastebiler i 12-16 tonns segmentet – i samarbeid med Speed Distribution for Guerlain, Stef for Carrefour, Nestlé og Delanchy gruppen – har gitt Renault Trucks viktig informasjon og erfaringer. Blant annet om prestasjoner under ulike forhold, batterienes oppførsel, bruk av ladestasjoner og vedlikeholdsbehov spesifikt relatert til elektriske lastebiler.

Speed Distribution for Guerlain har vært med på å teste elektriske lastebiler for Renault Trucks. Foto: Renault Trucks Bilde: JP GLATIGNY-visavu@free.fr

Støtte fra Volvo

I tillegg til kjøretøyene som har vært brukt til testing, har også Renault Trucks solgt og markedsført en 4,5 tonns elektrisk lastebil siden 2010 i Europa: Maxity Electric.

- Vår kommersielle erfaring med Maxity Electric har satt oss i stand til å øke kompetansen i nettverket vårt når det gjelder salg, service og reparasjoner av elektriske kjøretøy, sier François Savoye som er ansvarlig for Renault Trucks’ strategi for energieffektivitet.

- Dagens elektriske kjøretøy representerer en konkurransedyktig løsning, noe som ikke var tilfelle i 2010, sier han videre.

I tillegg til den betydelige innsatsen som er lagt ned i testing for å forstå kundebehov og krav i markedet, har Renault Trucks muligheten til å dra nytte av ressursene som Volvo-gruppen tilbyr i form av forskning og utvikling.

Her har man mulighet til å høste av grundig utprøvd teknologi og utnytte synergier mellom forretningsenhetene, ikke minst når det gjelder elektriske busser. Takket være utnyttelsen av disse stordriftsfordelene, er Renault Trucks nå i stand til å tilby et spekter av el-kjøretøy til kundene sine i 2019.

En egen monteringslinje for helelektriske lastebiler er nå i ferd med å bli installert på fabrikken i Blainville-sur-Orne i Normandie.

Til toppen