Konsernsjef i Avinor, Dag Falk-Petersen og flyplassdirektør Øyvind Hasaas ved Avinor Oslo lufthavn forteller samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen om planene for et sjømatsenter på Oslo lufthavn.
Konsernsjef i Avinor, Dag Falk-Petersen og flyplassdirektør Øyvind Hasaas ved Avinor Oslo lufthavn forteller samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen om planene for et sjømatsenter på Oslo lufthavn.

Søker investorer til gigantsenter

Avinor søker investorer for bygging av verdens største sjømatsenter- og terminal på Gardermoen.

Det er ønske om et bidrag på minst 800 millioner kroner.

Norsk laks er det største flyfraktproduktet i Europa. Daglig sendes det 600 tonn laks fra Gardermoen til Asia, Afrika og Nord-Amerika.

- Det norske fraktmarkedet står for 50 prosent av denne transporten i Norden, sier fraktsjef Martin Langaas i Avinor til Finansavisen.

Kraftig økning

De neste 30 årene anslår Avinor at sjømatfrakten med fly vil øke med 500 prosent fra dagens nivå.

Ved verdens første sjømatsenter i sitt slag skal det håndteres 300.000 tonn sjømat årlig, eller ca. 1600 tonn daglig. Det betyr 160 lastebiler om dagen.

Avinor har leid inn Pareto som tilrettelegger, og går i markedet etter investorer som kan stille med 800 millioner kroner. Byggingen er ventet å starte 1. januar 2019.

15.000 m2

Som Moderne Transport har skrevet tidligere er etableringen av det 15.000 m2 store sjømatsenteret et samarbeid med de største eksportørene innen sjømatnæringen.

Delingsøkonomi i logistikkbransjen

Selve fundamentet i DHL er bygd på delingsøkonomi. I starten hendvente DHL seg til privatreisende med gratis flybilletter i bytte mot en del av den tillatte bagasjekvoten for å transportere nødvendige dokumenter til klarering av sjøfrakt på destinasjonen. I en tid hvor det var et problem at containertrafikken bidro til både økt tempo og volum i sjøfrakten klarte DHL på den måten å få det originale konnossementet fram lenge før containerskipene la til havn. Så snart dokumentene hadde landet, fraktet et kurernettverk de nødvendige papirene til den endelige destinasjonen. Les hele saken

Til toppen