Havnedirektør Paul Ingvar Dekkerhus i Nord-Trøndelag Havn Rørvik mener skipstunnel vil være et ekstra pluss for laksetransporten.
Havnedirektør Paul Ingvar Dekkerhus i Nord-Trøndelag Havn Rørvik mener skipstunnel vil være et ekstra pluss for laksetransporten.

Skipstunnel avgjørende for laksetransporten

– Tunnel er avgjørende for å lykkes med rutetransport av laks sjøveien.

Det understreker styreleder Rolf Domstein i Stad Skipstunnel.

14 av 40 deltagere var stortingsrepresentanter på Nordfjord Veksts seminar i Oslo tirsdag om tunnelen, hvor også planene om rutetrafikk med fersk laks fra Trøndelag til Hirtshals ble presentert. Ruten kan bli en realitet allerede til høsten.

Domsten mener det er lett å undervurdere betydningen av regulariteten av en lakserute.

Inn i NTP

Kystverket skal legge fram et forprosjekt og en konsekvensutredning om Stad-tunnelen neste år. For Nordfjord Vekst er målet at regjeringen tar med prosjektet i forslaget til neste Nasjonal transportplan som legges fram før påske 2017.

Tunnel viktig

– En tunnel vil være et ekstra pluss for regulariteten i vårt transporttilbud, sier havnedirektør Paul Ingvar Dekkerhus i Nord-Trøndelag Havn Rørvik som har en sentral rolle i Hirtshals-prosjektet.

Målet er å flytte halvparten av lakseeksporten fra bil til båt. Nord-Trøndelag Havn samarbeider med Kristiansund og Nordmøre Havn i Kystalliansen. De skal etablere to utskipningspunkter for laksen, fra Hitra og fra Kråkøy i Nord-Trøndelag.

Får Dekkerhus full klaff starter rutetrafikken fra Hitra i slutten av 2016, fra Kråkøy i 2017.

Til toppen