– Vi må tenke miljøvennlig. Som en stor aktør i transportbransjen er det helt naturlig at vi leter etter løsninger som gjør vår virksomhet bedre for omgivelsene, sier Per-Jørgen Melnes i Transport-Formidlingen SA, som står bak Dønn Grønn.

Skatteetaten tenkte grønt

Dønn Grønn er en ny budtjeneste i Oslo, utelukkende med elektriske biler. Nå har Skatteetaten valgt den utslippsfrie tjenesten.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Dønn grønn er en ny budbiltjenesten som består av utelukkende elektriske biler. Fra 1. desember skal budbilene erstatte fossile biler som har betjent den interne budtjenesten i Skatteetaten.

– Vi gir byen et pusterom. Våre budbiler vil redusere påvirkningen av bymiljøet. Dette er turer som ville blitt kjørt uansett, derfor kan vi si at vi sparer byen for utslipp, sier daglig leder Per-Jørgen Melnes i Transport-Formidlingen SA som står bak budbilkonseptet Dønn grønn.

Avtalen mellom Dønn grønn og Skatteetaten innebærer at budbilene skal kjøre en fast rute én gang om dagen for å frakte varer mellom etatens kontorer i Oslo. I tillegg kommer tilfeldige turer til Lillestrøm og Sandvika.

– Den daglige ruten er på 20 km. Om vi hadde kjørt vanlige budbiler av samme modell ville det ført til 2,1 kg utslipp i osloluften for hver tur. Gjennom et helt år sparer vi byen for minst 500 kg CO2 og andre utslipp, sier Melnes. 

Alexandra Aune ble i høst ansatt som Dønn Grønns første sjåfør. Nå får hun og de andre grønne sjåførene Skatteetaten på kundelisten.

Dønn grønn er etablert av Transport-Formidlingen SA, som har 70 års erfaring innen transportbransjen. Fra starten vil Dønn grønn ha hele 10 budbiler som skal operere i Stor-Oslo til å begynne med.

Du kan lese en større reportasje om Dønn Grønn i året siste utgave av Moderne Transport, som er på vei til abonnentene nå.

Powered by Labrador CMS