I et Europa hvor lavutslippssoner og bærekraftig transport blir stadig oftere samtaleevne har mange ventet på løsninger som også gjør det mulig å transportere større mengder lenger.
Den nye gassmotoren som Iveco nå slipper er bygget med utgangspunkt i en 13-liters motor. Kreftene er de samme som i en motor med tilsvarende antall hestekrefter på diesel. Dreiemomentet er også det samme med dreiemoment 2000 Nm. Også denne nye gassmotoren fra Iveco bruker Otto-prinsippet som den ble lansert i fjor.
Ivecos mål ved forrige gassmotorlansering var å lage en motor som var like bra som tilsvarende diesel. Nå var ambisjonen å lage en motor som er enda bedre enn tilsvarende størrelse dieselmotor.
Billigere
Selv om selve lastebilen fortsatt er dyrere i innkjøp enn en like stor dieselmotor mener Iveco gassbilen skal lønne seg. De totale kostandene ved drift og eierskap av bilen skal bli 9 prosent billigere med den nye gassbilen i forhold til tilsvarende størrelse dieselbil. For 400-hestekrefteren er forskjellen 7 prosent i favør gassbilen.
Rekkevidden økes også betraktelig. Med de nye motorene levers det tankløsninger som kan gi helt opp i 1600 kilometer rekkevidde. Det kan også kombineres LNG og CNG gassløsninger på samme chassis. Det er italienske FPT som produserer også denne motoren for Iveco.