SPÅR: Markus Kückelhaus i DHL forsker på trender, og har klare oppfatninger om hvilke teknologier som vil endre logistikkbransjen fremover. (Bilde: Lars Salomonsen/BorderPress.dk)

Seks teknologier som vil endre logistikkbransjen innen 2030

TRENDER: Markus Kückelhaus fra DHL forteller hvordan seks nye teknologitrender vil påvirke logistikkbransjen de neste 5-15 år.

- Logistikk pleide å være en kjedelig bransje med et meget lavt nivå av innovasjon. Men nå ser vi masse nystartede virksomheter, som forsøker å effektivisere forskjellige deler av logistikken. Det er med på å gjøre bransjen mer interessant enn tidligere, sa Markus Kückelhaus i starten av sitt foredrag på Nordic Delivery Conference 2016.

I foredraget snakket han om hvordan nye trender påvirker logistikk og supply chain. Kückelhaus er Vice President Innovation & Trend Research i DHLs innovasjonssenter i Bonn. Der jobber han sammen med et dedikert team av trendforskere med å undersøke og videreutvikle trender innenfor logistikk.

- Vi tror at man som en bedrift skal være med på å drive fram forandringer innenfor sin bransje for ikke å bli hengende etter. Derfor undersøker vi kontinuerlig trender som vi tror vil påvirke fremtidens logistikkbransje. Sammen med eksterne forskere og teknologivirksomheter utvikler og tester vi disse trendene i DHLs innovasjonssentre i Bonn og Singapore. Våre mer enn 6000 årlige kundebesøk på innovasjonssentrene fungerer som en god indikator for om kundene finner være innovasjoner relevante, sier Kückelhaus.

DHL tror at en åpen tilgang til innovasjon utvikler logistikkbransjen. Derfor deler de sin trendforskning og -utvikling i sin årlige Logistics Trends Radar-rapport. På Nordic Delivery Conference 2016 presenterte Kückelhaus seks teknologitrender som han mener vil påvirke logistikkbransjen fram mot 2030:

BIG DATA

BIG DATA: Kan brukes til å gi full oversikt over debeste leveringsmåtene og eliminere risiko.
BIG DATA: Kan brukes til å gi full oversikt over debeste leveringsmåtene og eliminere risiko. Foto: blackdovfx

Big data kan brukes på flere måter avhengig av typen av data. For eksempel kan man bruke data fra forsendelser til å vise hvilken leveringsform som er den mest brukte. DHL har blant annet testet big data i forbindelse med risikostyring, hvor de har samlet inn interne og eksterne logistikkansattes rapporter på mislykkede forsendelser og risiko innenfor logistikk. De dataene har DHL lagret i en database, som de kan bruke til risikostyring på flere måter, blant annet risikorådgivning overfor kunder og de kan være mer proaktive på forsendelser.

AUGMENTED REALITY

AUGMENTEDREALITY: Dissebrillene prøverDHL allerede ut,og gir lagermedarbeiderentilgang til bådeplukkliste ogvareplasseringrett i synsfeltet.
AUGMENTEDREALITY: Dissebrillene prøverDHL allerede ut,og gir lagermedarbeiderentilgang til bådeplukkliste ogvareplasseringrett i synsfeltet.

DHL har med stor suksess testet augmented reality-briller hos sine lagermedarbeidere når de plukker varer. Brillene kan scanne strekkoder og vise plukkeren plukklisten, vise hvor varene befinner seg på hylla, samt hvor varene skal plasseres på plukkvognen. Dermed har plukkeren hele tiden hendene fri, siden han verken trenger fysisk plukkliste eller håndscanner. DHL er i ferd med å lansere brillene på lagre i Europa, Asia og USA.

SENSORTEKNOLOGI

 

SENSORTEKNOLOGI:Gir full oversiktover lager,beholdning og volum.
SENSORTEKNOLOGI:Gir full oversiktover lager,beholdning og volum.

DHL vil øke bruken av sensorer innenfor logistikk ved ås e på hvordan vi bruker sensorer i dagliglivet. Derfor har de undersøkt sensorene fra en X-Box spillkonsoll, som har bevegelses- og dybdesensorer. Innenfor logistikk ser DHL et potensial i å bruke slike sensorer til å fortelle hvor mye ledig plass det er på en pall, i en lastebil eller i et lager.

Bilde: Suljo

3D PRINTING

DHL har testet 3D-printing av den type varer de har på egne lagre og identifisert en rekke problemer og utfordringer knyttet til kvalitet, kostnader og produktansvar som gjør at opptil 80 prosent av varene på DHLs lagre foreløpig ikke egner seg til 3D-printing.

Likevel ser DHL et stort potensial i 3D-printing innenfor nisjemarkeder som høreapparater og tannimplantater.

ROBOTER

ROBOT: Dette er en automatisert plukkvogn, somkjører mellom plukker og pakkestasjon selv.
ROBOT: Dette er en automatisert plukkvogn, somkjører mellom plukker og pakkestasjon selv.

80 prosent av verdens lagre styres fortsatt manuelt. Det er derfor et stort potensial til å bruke roboter til å automatisere lagerprosesser. DHL tester for tiden roboter som sam - arbeider med lagermedarbeideren, for eksempel en selvkjørende plukkvogn som automatisk følger plukkeren rundt på lageret. Med et enkelt trykk på en knapp kjører den til pakkestasjonen når den er full og sender samtidig en tom plukkvogn i retur til plukkeren. Det gjør plukkerens arbeid mer effektivt og mindre ergonomisk belastende.

DRONER

DRONE: I tre måneder har DHL testet siste generasjonsdroner for å levere pakker i alpebyen Reit im Winkl.
DRONE: I tre måneder har DHL testet siste generasjonsdroner for å levere pakker i alpebyen Reit im Winkl. Foto: Andreas Heddergott

Droner har fått stor mediedekning de siste par årene. DHL har med hell testet droneleveringer i områder med manglende infrastruktur. DHL finner landlige områder relevante for levering med droner, da dronelevering i byer er forbundet med mange utfordringer. Det er mye som allerede i dag er mulig med droner, men den største utfordringen er reguleringen, spesielt i Tyskland og Europa generelt.

 

Til toppen