Trondheimsfjorden er et viktig farvann for NCL-reder Arne Jakobsen.
Trondheimsfjorden er et viktig farvann for NCL-reder Arne Jakobsen.

Samhandling i klynge er nøkkelen

– Ved å samhandle i klynge kan vi bygge nettverk med betydelige synergieffekter.

Arne Jakobsen, grunnlegger og administrerende direktør i Haugesund-rederiet North Sea Container Line (NCL) mener det er en viktig nøkkel for hvordan en setter fart på grønn transport, og hvordan skape en fossilfri kyststripe.

Vi møtte Haugesund-mannen på Enovakonferansen i Trondheim nylig, bare et steinkast fra Trondheimsfjordens bredd.

Fra han startet rederi med sparepengene i 1994 leder 59-åringen i dag et solid og velordnet selskap med fem containerskip i linjesystem opp og ned norskekysten og videre til de store havnene på kontinentet. NCL har en årlig omsetning på over 400 mill. kroner og en containerkapasitet på 122.000 teus.

Ny verden

En ny verden åpnet seg for Haugesund-rederen da NCL ble tilbudt medlemskap i næringsklynge-samarbeidet, NCE Maritime CleanTech, lokalisert på sørvestlandet mellom Bergen og Stavanger. Den omfatter virksomheter i den maritime verdikjeden, leverandører av fornybar energi, samt forskings- og utdanningsinstitusjoner.

NCE Maritime ble i juni 2014 tildelt status som Norwegian Centre of Expertise (NCE). NCE-programmet retter seg mot de mest dynamiske og vekstkraftige næringsklyngene i Norge.

- Visjonen er å bli en verdensledende klynge med maritime løsninger. Hovedmål er å styrke klyngedeltakernes konkurranseevne gjennom innovative løsninger, forteller Jakobsen som understreker:

- Den blå næringen er spydspiss for det grønne skiftet. Når reduksjon i utslipp også bidrar til økte driftsresultat, setter utviklingen fart. Verden har et økende behov for transporttjenester hvor sjøtransport spiller en sentral rolle. Vinneren er den som følger med i timen og som evner å tenke nytt, sier Jakobsen.

Har verktøyet

På Enovakonferansen fortalte Haugesund-rederen om klyngeprosjektet Short Sea Pioner, to-i-et skipet som skal redde sjøtransporten og fjerne lastebiler fra veiene. NCE Maritime Clean Tech er en viktig bidragsyter til prosjektet.

Små-skip skal gå i skytteltrafikk mellom små kaier og laste over på større havgående fraktefartøy langs kysten.

– Vi er i god rute, selv om Short Sea Pioner fortsatt er et pilot-prosjekt. Politikerne har i alle fall her verktøyet de har manglet for å få mer gods fra vei til sjø, sier en optimistisk Jakobsen.

Store terminaler bortkastet

Han viser til at det langs hele norskekysten ligger utallige små havner med for dårlige kaianlegg til å ta imot NCL-skipene.

- Med Short Sea Pioneer får alle en mulighet til å sende gods sjøveien, sier Jakobsen som mener at bygging av store havner er bortkastet.

- Det er tidkrevende og fører til mer lokal transport på vei. Kostnadene er økende og det er ikke plass til større havner alle steder. Da er det bedre å få realisert prosjektet Short Sea Pioneer. Her kan flere mindre rederier eie og drive små-skipene, mens større rederier opererer moderfartøy, sier Jakobsen.

 

 

 

Til toppen