SalMar-laksen skal nå sendes sjøveien. Foto: Per Dagfinn Wolden

SalMar-laksen tar sjøveien

SalMar dropper lastebil via «Lakseveien» og sender laksen sjøveien med Ulvans Rederi.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Allerede neste uke sender SalMar tre kjølecontainere med fersk laks fra Frøya til Hirtshals.  

Reder Ivar Ulvan forteller til Hitra 24 at det er skipet With Junior som tar seg av de første laksetransportene av SalMar-fisk fra Hitra kysthavn.

Slår ut lastebilen

Skipet vil bruke like kort tid på strekningen som om de tre 45-fotscontainerne skulle bli fraktet med vogntog. Dette er et prøveprosjekt i regi av Grønt Kystfartsprogram for å se om sjøveien kan konkurrere med landeveien.

– Foreløpig er dette et samarbeidsprosjekt mellom oss som rederi og Salmar som produsent og lasteier, der vi vil frakte tre containere på hver tur i en prøveperiode på seks måneder, forteller Ivar Ulvan.

De to andre venter

De to andre store produsentene i regionen, Lerøy og Marine Harvest, har enn ikke meldt seg på for denne prøveperioden med last.

– De er foreløpige litt avventende og vil gjerne se hvordan dette går først, sier Ulvan som har et sterkt håp om å få dem med etter hvert.

Ifølge Ivar Ulvan har returlast vært en største barrieren. Rederen understreker også at en er avhengig av faste seilingsanløp og forutsigbarthet for å få til en lønnsom transportrute.

Nytt skip

I første omgang blir det seilinger til Hirtshals hver 14. dag.

– Vi satser på å få denne ruta oppe å gå og vurderer også i disse dager om vi skal gå til anskaffelse av et nytt skip slik at vi kan øke hyppigheten på avgangene, forteller Ivar Ulvan til Hitra 24.

Powered by Labrador CMS