Selv om Rolf Aarland nå mønstrer av i Trondheim Havn skal han ikke hvile på laurbærene.
Selv om Rolf Aarland nå mønstrer av i Trondheim Havn skal han ikke hvile på laurbærene.

Rolf Aarland mønstrer av

Rolf Aarland slutter i Trondheim Havn. Markeds- og logistikksjefen følger dermed i havnedirektør Wollert Krohn-Hansens fotspor.

En epoke er over og en ny starter i den midt-norske havnen når parhestene Aarland/Krohn-Hansen takker av, henholdsvis 1. mai og 1. februar.

Aarland, som blir 70 år 3. april, forteller til Transport Inside at det ikke er noe mer dramatikk i dette enn at han bare må gå når aldersgrensen melder seg.

Han har hatt det daglige ansvaret for marked, kommunikasjon og strategiprosesser i Trondheim havn gjennom 10 år, noe som har gitt ham flere priser, blant annet MT-prisen.

Aarland er blant annet prosjektleder for å utvikle Orkanger som regionhavn.

– Om jeg fortsetter i dette prosjektet er det den nye havnedirektøren, Einar M. Hjorthol, som bestemmer. Det samme gjelder om det skal velges en erstatter i min rolle, eller om nye folk ansettes med ansvarsoppgaver i en ny og annerledes havnestrategi, sier Aarland.

Krevende utfordringer

Han legger ikke skjul på at den nye havnedirektøren har mange krevende utfordringer å ta tak i, og som krever både nytenkning og gjennomføringsevne.

Fra 1. mai skal Aarland på ingen måte hvile på lauvbærene. Blant annet skal han fortsette konsulentjobbing gjennom eget firma.

Planleggingen med å etablere Orkanger som havnetilknytning til ny godsterminal sør for Trondheim går sin gang, om enn med noen skjær i sjøen.

Blant annet er kostnadsoverslagene for ny godsterminal på Torgård mer enn doblet til 6,7 milliarder kroner i forhold til Jernbaneverkets konsekvensutredning.

Kvalitetssikres

Samferdselsdepartementet er lite tilfreds med denne økning og forlanger nå at kostnadene ved ny godsterminal i Trøndelag må kvalitetssikres.

Orkanger-utbyggingen starter tidligst i 2018, etter at Trondheims havnestyre og lokalpolitikerne har behandlet planene om et års tid. 

Mens containertrafikken i Orkanger har hatt en vekst i flere år, hadde den i fjor en nedgang. I Trondheim har containertrafikken avtatt over tid.

Til toppen