Fiborgtangen blomstrer som transportknutepunkt etter at den nye godsruten på skinner mellom Fiborgtangen og Alnabru er i gang.

Røkke redder verdikjeden i Norske Skog

Røkke og Oceanwood vil kjøpe Norske Skogs fabrikker. Det kan være redningen for konsernets verdikjede og fremtidige logistikk.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Kjell Inge Røkkes Aker går sammen med Oceanwood og byr på aksjene i Norske Skog AS gjennom et felles selskap, heter det i en børsmelding.

Kostnadskutt gjennom økt produktivitet, energieffektivisering og bedre logistikk er som kjent viktige utfordringer fremover for kriserammede Norske Skog.

Bedre logistikk og verdikjede

Ifølge selskapets kommunikasjonsdirektør Carsten Dybevig er en solid verdikjede og bedre logistikk viktige forutsetninger for Norske Skogs videre eksistens.

Han presiserer følgende med hva han mener med bedre logistikk:

– Myndighetene må tillate større vogntog til tømmertransport inn til fabrikkene, som Sverige og Finland gjør. Det vil gjøre det billigere for oss. Det er dessuten viktig å forbedre veiene til høyeste tillatte totalvekt på 60 tonn, slik at tømmerbiler kan frakte mest mulig tømmer inn til fabrikken, sier Dybevig.

Vil bedre lønnsomheten

Norske Skogindustrier har målsetting om å bedre lønnsomheten med rundt 500 millioner allerede fra 2019.

En viktig del av dette er å omstille driften fra avispapir til andre produkter som biogass, trefiber og hygienepapir.

Det krever investeringer på rundt 200 millioner kroner, men i børsmeldingen skriver Norske Skogindustrier at dette ikke kan gjennomføres fullt ut som følge av den pågående rekapitaliseringen av konsernet.

Kriser etter oppkjøp

Kriserammede Norske Skog ble etablert i 1962 for å produsere avis- og magasinpapirer. Selskapet har ca. 2500, hvorav 940 i Norge.

Norske Skog har kommet i krise etter store oppkjøp ved tusenårsskiftet.

Powered by Labrador CMS