Styreleder Oddvar Bakke i Nord-Trøndelag Havn Rørvik IKS (t.v.) i samtale med statssekretær Reynir Jóhannesson. I midten regiondirektør Harald Tronstad i Kystverket. Foto: Torkil Marsdal Hanssen

Reynir innser sjøfraktbehovet

- Dette er særdeles nyttig for fremtidig transport- og logistikknæring, understreker statssekretær Reynir Johannesson (Frp) i Samferdselsdepartementet.

Sjøveis eksport av fersk sjømat fra Midt-Norge til Europa var fokus da statssekretæren torsdag besøkte nye Kråkøya kysthavn og Nord-Trøndelag Havn Rørvik IKS.

Her møtte han både terminal- og transportaktører og ambisiøse aktører fra matverdikjeden.

Statssekretæren fikk godt innblikk i det økende behovet for utvidet eksportkapasitet.

Inspirert statssekretær

– Det er inspirerende å komme til en del av landet som opplever vekst, og har overskudd på arbeidsplasser, sa statssekretæren.

Han viste til arbeidet med ny Nasjonal transportplan (NTP) som legges fram til behandling i Stortinget neste vår.

- Det er svært nyttig for oss å møte aktørene i hele verdikjeden, og se transportutfordringene i sammenheng. Dere gir oss verdifull informasjon som vi tar med oss, slik at vi får gjort de riktige beslutningene i NTPen, sa Jóhannesson som merket seg innspillene under besøket.

Utfordringen

Norge eksporterer i dag 36 millioner sjømatmåltider hver eneste dag. I løpet av 35 år vil tallet ha vokst til 192 millioner. Utbyggingen av det offentlige veinettet går for langsomt til å håndtere veksten i sjømatnæringen.

- Havner i Midt-Norge bygger derfor ut infrastruktur som gjør det mulig å eksportere fersk sjømat med skip til Europa, som er destinasjon for om lag 70 prosent av eksportvolumet. Gjennom Kysthavnalliansen har havnene etterlyst en incentivordning for å få etablert den nye sjømatruten, sier styreleder Oddvar Bakke i Nord-Trøndelag Havn Rørvik IKS.

Den nye havna skal etter planen stå ferdig i slutten av 2017 og legges godt til rette for eksport av fersk sjømat fra Ytre Namdal. Regionen produserer godt over 100.000 tonn laks i år, om ti år vil volumet være doblet.

– Dagens veistandard og den kommende veksten gjør sjøtransport av vår ferske laks til Europa svært interessant, fortalte Gustav Sinkaberg i SinkabergHansen AS.

Han var en av flere representanter fra sjømatnæringen som møtte statssekretæren på Kråkøya. Budskapet var enkelt: Norges viktigste vekstnæring trenger ny infrastruktur som øker eksportkapasiteten, ellers kan store deler av verdiveksten utebli eller forsvinne fra mange norske kystsamfunn.

Norges største

Stortinget har allerede bedt regjeringen om at minst 30 prosent av transportarbeidet på veistrekninger over 300 kilometer, skal flyttes over til sjø eller bane innen 2030. Innen 2050 mener Stortinget at halvparten av dette transportarbeidet skal foregå på sjø og bane.

Regiondirektør Harald Tronstad i Kystverket, sa under besøket at han har stor tro på sjøveis eksport av fersk sjømat til Kontinentet.

– Kysthavnalliansens prosjekt er kanskje det største, enkeltstående prosjektet vi har i Norge i dag når det gjelder å flytte gods fra vei til sjø, sa Tronstad.

Til toppen