Transportnæringen og PostNords kommunikasjonssjef Bjørn Thorvaldsen raser mot ny bom på E6. Foto: Per Dagfinn Wolden

Raser over nye bomstasjoner

Transportnæringen raser over nye bomstasjon på E6 i Akershus. PostNord får en kostnadsøkning på 50 prosent.

Statens vegvesen vil etablere to nye bomstasjoner i Ski som en del av Oslopakke 3. Den ene på E6 ved Taraldrud. Kommunikasjonssjef Bjørn Thorvaldsen i PostNord raser over forslaget.

– Bare raser på

Ifølge Thorvaldsen må godstransporten betale stadig mer for å kunne gjøre jobben sin. Han viser til prisøkningen på 84 prosent for lastebiler i rushtiden 1. oktober, og at Oslo-byrådet truer med et dagsgebyr på 300 kroner for små og 600 kroner for store (over 12 tonn) lastebiler.

- Vi må fortsette å kjøre uansett. Det vil koste oss dyrt. Fra 1. mars 2019 kommer det to nye sett med bommer. Én ved bygrensa (Taraldrud og Siggerud) og én ny på Ringveien i Oslo, i tillegg til den vi allerede har, sier Thorvaldsen til Østlandets Blad.

PostNords komminikasjonssjef understreker at dette er misforstått miljøpolitikk overfor logistikknæringen som kun fører til kostnadsøkninger for alle.

50 prosents kostnadsøkning

– Vi har bygget en ny stor terminal på Langhus. Hver gang vi skal kjøre en bil med gods til togterminalen på Alnabru i Oslo vil det koste oss 95 kroner ekstra i rushtiden. Det betyr at lønnsomheten ved anlegget på Langhus blir dårligere enn det vi regnet med. I praksis snakker vi om en 50 prosents kostnadsøkning for oss når de nye bommene etableres, sier Bjørn Thorvaldsen og fortsetter:

- Kort sagt, vi flås uten at vi har noen alternativ. Varene må frem. Vi kan ikke sette dem på togstasjonen og be konduktøren ta dem med. Dette er en misforstått miljøpolitikk overfor logistikknæringen, som kun fører til kostnadsøkninger for alle.

Fylkespolitikerne bestemmer

Politikerne i Oslo og Akershus har allerede bestemt seg for at det er slik veiene skal finansieres i Oslopakke 3. Thorvaldsen håper imidlertid at fylkespolitikerne reviderer sammensetningen av bompengesatsene og lar tunge kjøretøy som må frem, få slippe billigere.

Til toppen