Bring Maxus EV80 hadde vært i Norge bare et par dager da den ble vist fram for pressen 1. desember.

Prøver stor elektrisk varebil fra Kina

Det er en god mulighet for at du ikke har hørt om bilmerket før. Det er kinesisk, fra et av verdens største selskaper, og nå satser de i Europa.

- Vi skal elektrifisere hele bilflåten innen 2025, og har kommet langt innen lastebiler og de minste varebilene. Men på store varebiler (H3 med høyt tak) har det vært umulig å finne noen noen som kan tilby elektriske versjoner nå. Derfor er vi glade for å ha funnet en slik vi kan teste, sier Hege Sagplass, miljøansvarlig i Posten og Bring.

Dashbordet i Maxus EV80. Foto: Hans Kristian Barbøl
Dashbordet i Maxus EV80. Foto: Hans Kristian Barbøl

Bilen som skal testes av Bring i Oslo sentrum, heter Maxus EV80 og kommer fra konsernet SAIC (Shanghai Automotive Industry Corp). Selskapet SAIC Motor er størst innen bilproduksjon for innenlandsmarkedet i Kina, og nå skal det satses på det europeiske markedet.

Produsenten oppgir en rekkevidde opptil 200 km for Maxus EV80 og en ladetid på to timer. 

Fakta: SAIC Maxus EV80

  • Lengde 5,7 m, bredde 2 meter
  • Lastevolum 11.4 m3
  • Batteri 56 KW
  • Rekkevidde >200 km
  • SAIC produserer 6.5 millioner biler i året (personbiler og varebiler)
  • SAIC er de første som klarer å levere varebil i dette segmentet

Bring/Posten Norge AS er som en potensiell storkunde blant de første i Europa til å få teste bilen. Den er imidlertid mer enn grundig utprøvd fra før: Den ble lansert for tre år siden i Kina og flere hundre er i daglig drift der hos forskjellige logistikkbedrifter.

Trenger over 100 på Østlandet

Bring tester den store elektriske varebilen Maxus EV80 fra SAIC Motor i desember 2017 og januar 2018 i Oslo sentrum. Foto: Hans Kristian Barbøl
Bring tester den store elektriske varebilen Maxus EV80 fra SAIC Motor i desember 2017 og januar 2018 i Oslo sentrum. Foto: Hans Kristian Barbøl

Bring skal prøve ut den store varebilen i på pakkekjøring i Oslo sentrum i desember/januar. Deretter skal den prøves hos Bring i Sverige.

Det er ikke bestemt når en avgjørelse på kjøp av store varebiler (H3) med elektrisk drift tas av Posten Norge, men det er ikke sikkert det skjer det første året.

Det som er sikkert, er at Posten holder på sine store varebiler til det er avgjort hvilke biler på fornybar energi som skal erstatte dem.

Lene Langrusten, kategoriansvarlig varebil innkjøp i Bring/ Posten Norge. Foto: Hans Kristian Barbøl
Lene Langrusten, kategoriansvarlig varebil innkjøp i Bring/ Posten Norge. Foto: Hans Kristian Barbøl

- Vi har forlenget avtalen på 20 store varebiler som skulle vært skiftet ut i 2018, sier Lene Langrusten, kategoriansvarlig varebil innkjøp.

- Når vi har funnet rett bil, kan vi bytte ut 100-120 fossildrevne store varebiler med elektriske versjoner bare i Østfold, Akershus og Oslo, fortsetter hun.

Leaseplan Norge

Det er ingen importør av Maxus i Norge ennå. Det er leasingfirmaet Leaseplan Norge AS som er bindeleddet mellom Bring og SAIC Motor.

- Vi har ca. 50.000 leasingbiler i Norge nå. Posten Norge er den desidert største kunden med 5000 biler, sier daglig leder Anders Ree-Pedersen i Leaseplan Norge.

Europeiske produsenter har varslet at deres store elektriske varebiler kommer tidligst i 2019. Kanskje kan Posten Norge få prøve noen prototyper i 2018 slik at det blir en reell konkurranse på deres innkjøp av store varebiler?

Sjåfør Kjell Arne Haugen og Hege Sagplass, miljøansvarlig i Posten og Bring. Den erfarne og stødige sjåføren Haugen skal teste Maxus EV80 i Oslo sentrum i desember/januar. Foto: Hans Kristian Barbø
Sjåfør Kjell Arne Haugen og Hege Sagplass, miljøansvarlig i Posten og Bring. Den erfarne og stødige sjåføren Haugen skal teste Maxus EV80 i Oslo sentrum i desember/januar. Foto: Hans Kristian Barbø
Til toppen