Kommunikasjonsdirektør Emmanuel Van Damme, Port of Zeebrugge. Foto: Tove Irén Becker.
Kommunikasjonsdirektør Emmanuel Van Damme, Port of Zeebrugge. Foto: Tove Irén Becker.

- Profesjonelle, men fragmenterte, norske havner

Port of Zeebrügge er på offensiven – og knytter kontakter med en rekke norske havner.

Port of Zeebrugge i Belgia har nylig blitt med i et nettverk av norske havner – bestående av havnene Bergen, Risavika, Kristiansand, Grenland og Larvik. Før påske besøkte representanter fra Zeebrugge også Borg Havn IKS og Øraterminalen.

Les også: Zeebrugge på besøk

Norske vareeiere tar kontakt

Den belgiske storhavna liker å presentere hva den kan tilby av havnefasiliteter og videretransport - uansett om det dreier seg om import eller eksport. Denne gang til vareeiere i Østfold. Og vareeierne likte tydeligvis det de hørte, for da Moderne Transport intervjuet kommunikasjondirektør Emanuel Van Damme pr. telefon noen dager etter besøket i Fredrikstad, kunne han fortelle at to av vareeierne som deltok på frokostmøtet, allerede hadde tatt kontakt med ham etter at han kom tilbake til Belgia.

Les om Zeebrugge: Kan brukes til det meste

Oslofjorden og Vestlandet

- Har Zeebrügge havn en strategi om å arbeide tettere mot flere norske havner?
- Ja, svarer Emmanual Van Damme bekreftende. Han forteller det er interessant å samarbeide med både Borg Havn og de andre norske havnene, og den belgiske storhavnen ser også Vestlandet som svært interessant område.

- I vårt nettverk av linjer som anløper Zeebrugge, er denne delen av Norge «a blindspot», innrømmer han. Van Damme legger ikke skjul på at han gjerne skulle ha sett direkteruter fra Vestlandet og til Zeebrugge.

Kan lære også av de små

Zeebrugge havn er en av de største havnene i Europa. Her anløper de store oversjøiske containerskipene og de mindre europeiske innen nærskipsfart. I 2017 gikk omlag 1,5 millioner TEUs over den belgiske havnens kaier. Men dét betyr ikke at Zeebrugge havn har blitt så stor at administrasjonen ikke vil samarbeide med de langt mindra havnene i Norge – havner som i antall TEUs pr. år ligger på kun en brøkdel av Zeebrugges volum. Zeebrugge ser det som svært formålstjenelig å samarbeide med dem.
- De mindre havnene er viktige for Zeebrugge havn, slår Emmanuael Van Damme bestemt fast. Derfor er han som representant for den offentlige havneadministrasjonen, opptatt av å skape samarbeid for å fremme at sjøtransport både er effentivt og bør være interessant for vareeiere.

Inntrykket

- Hva er ditt generelle inntrykk av norske havner? 
- De er profesjonelle – og det er det også å forvente av en maritim nasjon som jo Norge er. Men – jeg opplever norske havner som veldig fragementerte. Jeg er noe overrasket over at de norske havnene ikke vil å samarbeide mer seg i mellom, innrømmer  Van Damme.

Han er imponert av lokal kompetanse. Han trekker spesielt frem havnedirektør Tore Lundestad i Borg Havn IKS og Bjørn Waglen, som står i spissen for salg og forretningsutvikling hos Andersen & Mørck. I Borg havn fattet Van Damme interesse for blant annet LNG-anlegget og bunkringen av flytende naturgass. Kanskje ikke så merkelig, for Zeebrugge mottar LNG-gass fra den norske sokkel. Det nye 10.000 kvadratmeter store «Nor-Lines-lageret» bygd i heltre, som sto ferdig for bruk for Nor Lines i januar 2017, vakte også interesse hos de besøkende belgierne.

Knytter industrien til seg

Emmanuel Van Damme forteller til Moderne Transport at han syntes det også er svært interessant å bli fortalt at Borg Havn greier å få industrien til å satse langsiktig, ved å bygge lagerhaller til dem i havna, slik som Borregaard sannsynligvis nå skal gjøre på Øraterminalen. På denne måten sikres volumer over kai i mange år – i tillegg til inntekter fra leien.

Til toppen