På E6 i Østfold dundre 2500 lastebiler inn over grensa hver dag. Tor Arne Borge i Nor Line mener det er realistisk å flytte 30 prosent av den varetransporten over på kjøl.
På E6 i Østfold dundre 2500 lastebiler inn over grensa hver dag. Tor Arne Borge i Nor Line mener det er realistisk å flytte 30 prosent av den varetransporten over på kjøl.

Priset for å ta grønn risiko

- De som stikker hodet i sanden og leker struts, vil tape på sikt, sa Nor Lines-direktør Tor Arne Borge, da han mottok Logistikk & Inovasjonsprisen 2015.

Utdelingen skjedde under Logistikkdagen Østfold i Sarpsborg, der nesten 200 konferansedeltakere fulgte et tettpakket og interessant faglig program torsdag.

Et av høydepunktene var utdelingen av Logistikk & Inovasjonsprisen 2015, som i år gikk til Nor Lines for deres innovative og miljøvennlige løsninger.

«De har våget å satse på ny teknologi som setter en ny miljøstandard til vanns med to nye naturgassdrevne skip. Dette gir en stor reduksjon i klimagassutslipp, bortfall av sot og svovelutslipp og reduksjon i utslipp av nitrogenoksider på cirka 90 prosent. Ved innfasing av nye skip reduseres gjennomsnittsalderen på flåten fra 30 til 11 år», heter det i begrunnelsen fra juryen.

- Miljø som pilar

Administrerende direktør Tor Arne Borge og regionsjef Jan Vidar Martinsen i Nor Lines mottok prisen. Prisen er på 20.000 kroner og et kunstverk fra en lokal kunstner.

- Vil tilhører et firma som har miljø som en av pilarene. Det skal være lønnsomt å satse på miljø på sikt. Det «grønne skiftet» kommer, og kravene kommer fort. De som stikker hodet i sanden og leker struts vil tape på det på sikt, sier Borge til MTlogistikk.no.

Han er likevel klar på at det å være tidlig ute med ny teknologi og å gå opp løypen for andre, kan være krevende.

- Men vi tar likevel den risikoen nå, sier han.

LNG-skip i drift

Nor Lines satte i slutten av april sitt første LNG-skip, MS Kvitbjørn, i drift mellom Tyskland/Nederland, via Oslofjorden og opp kysten til Hammerfest.

- Vi har hatt en veldig bra respons på Kvitbjørn, sier Borge, som likevel ikke legger skjul på at det er en innkjøringsperiode for et slikt nytt konsept.

- Det går bedre og bedre, samtidig som vi har hatt minimalt med tekniske utfordringer, sier han.

Nor Lines satser hardt på miljø, men etterlyser flere konkrete tiltak for å få varene over på den miljøvennlige sjøruten.

- Vareeierne må stimuleres med en gevinst dersom de velger miljøvennlig transport. Daglig går det 2500 lastebiler over Svinesund. Vi ønsker å flytte 30 prosent av den trafikken over på kjøl. Det mener vi er realistisk, avslutter Borge. 

Til toppen