– Vi har etablert de beste forutsetninger for økt vekst, kvalitet og kundetilfredshet, sier PostNord-sjef Robin Olsen.
– Vi har etablert de beste forutsetninger for økt vekst, kvalitet og kundetilfredshet, sier PostNord-sjef Robin Olsen.

PostNord tar dagspulsen

– Vi er godt rustet for fremtiden. Og nå tar vi også dagspulsen.

Det var en svært optimistisk PostNord-sjef, Robin Olsen, som sa noe om veien videre for selskapet på den årlige presselunsjen 16. desember.

Hestehodet foran

Foruten å lansere «nøkkelen» for nye informasjonstjenester i sanntid, «Dagspulsen», var stabilisering av kvalitet og kundetilfredshet noe av fremtids-budskapene fra Olsen.

«Dagspulsen» er et nytt eksempel på at PostNord satser på å ligge hestehode foran konkurrentene, blant annet med IT-tilpasset mobile plattformer.

– Med dette redskapet ser kunden sendingen i hele sporingsbildet, gjennom rask navigering. Kluet er varslingssystemet med rask tilbakemelding til kunden via SMS eller e-post, innen én time. Det er levering i dag som gjelder, nemlig sanntid, sier Olsen som også fremhever at dette er et verktøy som gir kunden oversikt over hver enkelt pakke i hele varestrømmen.

– Dessuten er «Dagspulsen» en skreddersydd løsning som gir vinn-vinn, hvor kunden har et redskap til å gjøre mye av jobben selv, sier PostNord-sjefen.

«Dagspulsen» er et pilotprosjekt som har pågått i høst, og lanseres for fullt fra nyttår. Den nye meldingstjenesten er et nytt eksempel på digitaliseringens betydning for rask informasjon.

Rustet for fremtiden

Robin Olsen legger ikke skjul på at PostNord Norge har vært gjennom krevende omstillinger og store investeringer.

– Konsernet, med over 4 milliarder kroner i årlig omsetning, har de to siste årene investert ca. 700 mill. kroner for å stå rustet til økt vekst, kvalitet og kundetilfredshet, sier Olsen som har et nyttårsbudskap om at selskapet skal bli enda mer løsningsorientert, spesielt i forhold til løsninger som tilfredsstiller kundens behov. – PostNord vil satse i Norge og beholde arbeidsplassene innenfor landgrensen. Vi fortsetter selvsagt videreutviklingen av e-handelstjenestene, i et stadig voksende marked. Ikke minst skal vi fortsette lanseringen av nysatsingen Express & Bud i hele landet. Tjenesten er lansert i Stavanger, nå står Oslo for tur, og i løpet av 2016 skal nysatsingen være på plass i de største norske byene, forteller Olsen.

Produktet er en re-branding av det tidligere Mereco-tilbudet, men som nå er koblet opp mot teknologiske tjenester som telefon, sporing og web-booking.

 

Til toppen