På besøk i Rotterdam havn

På besøk i Rotterdam havn

- Representanter fra Grenland Havn besøkte i Rotterdam Havn og tok med seg viktig lærdom hjem.

Delegasjonen som dro til Europas største havn, besto av 18 personer -- nærmere bestemt havnestyret, leder av representantskapet, samt ledergruppen i Grenland Havn.

Den nederlandske havnen har hele 467 millioner tonn i årlig godsomslag, og er rangert som den 10. største havnen i verden.

- Rotterdam Havn balanserer en offensiv miljøsatsing parallelt med industriell utvikling, og sørger for tilsammen 180.000 arbeidsplasser. Som en sentrumsnær og allsidig havn med over fire mil med kaifront, er det fokus på å legge til rette for allment bruk av havnas områder, også til rekreasjon og fritid, opplyser Grenand havn på sine nettsider.

Rotterdam Havn er ledende på tre av fokusområdene for besøket; bærekraft, autonomi og digitalisering.

Motivet for besøket

Bakgrunnen for besøket er at Grenland Havn vil være vertshavn for verdens første autonome containerfeeder. Kontrakten er plassert hos Vard i Brevik og forventet levering av fartøyet er første kvartal 2020. Det er store forventninger til prosjektet.

- Yara Porsgrunn skal i den forbindelse bygge Norges første autonome landterminal.
Industrien i Grenland har som ambisjon å bli Norges og verdens første klimapositive industriregion. Frier Vest  kan bli Norges største industripark for krevende og sirkulært basert industri. Grenland Havn ønsker å ta aktiv del i dette og har behov for å styrke kunnskapen på disse utfordrende områdene, opplyser havnen.

Tok med kunnskap hjem

Under besøket gikk turen blant annet til APM-terminalen, som er en autonom terminal for lasting/lossing av containere. Her var det ingen personer å se på innsiden av terminalen -- alt var automatisert, forteller Grenland Havn videre.

Deretter ga et besøk på Futureland en idé om hvordan framtiden med integrasjon av by og varehåndtering kunne bli, sett gjennom VR-briller.

- Befaring i havna og på land viste et imponerende omfang og mangfold av aktiviteter i Rotterdam Havn, også i bysentrum. Vanntaxi var et godt alternativ til vanlig drosje, og bruk av avdanka kraner som skulpturelle by-elementer var med på å fortelle en stolt historie, påpekes det.

- Fredag var avsatt til et besøk på hovedkontoret til Rotterdam Havn. Møtet startet med en presentasjon av Grenland Havn, før Rotterdam Havn presenterte seg selv med vekt på turens tre fokusområder. Det ble boret dypt i tema som organisering, karbonfangst og digitalisering, opplyser Grenland Havn.
 

Til toppen