Gjennom denne avtalen sikrer vi oss en bærekraftig logistikkstrategi, samtidig som vi ruster oss for fremtidig transportbehov, sier transportsjef i Optimera, Audun Tharaldsen.
Gjennom denne avtalen sikrer vi oss en bærekraftig logistikkstrategi, samtidig som vi ruster oss for fremtidig transportbehov, sier transportsjef i Optimera, Audun Tharaldsen.

Optimera styrker transporten

Byggevareleverandøren Optimera har inngått landsdekkende transportøravtaler verdt oppimot 100 millioner kroner i året.

Optimera har hvert år transportkjøp til en verdi av 170-180 millioner kroner på utgående transport og 60-70 millioner på inngående transport. Nå er det inngått avtaler med PostNord og Nortransport verdt 80-100 millioner kroner i året. Avtalene gjelder i tre år fremover, opplyser selskapet i en pressemelding.

Transporttjenestene gjelder både utgående volumer fra Optimeras sentrallager og inngående volumer fra leverandører til lager og byggevarehus. Avtalene dekker alt fra store parti og full-last, til mindre forsyninger og hjemlevering til forbruker.

- Vi har valgt PostNord og Nortransport som leverandører da de leverer god kvalitet, har kon-kurransedyktige priser og er i forkant når det gjelder innovative transportløsninger, forteller Audun Tharaldsen, transportsjef i Optimera. Optimera består av kjedene Byggi,

En stor og en liten

Flisekompaniet og Montér. Både PostNord, Nortransport og Optimera forplikter seg til å utvikle og implementere nye markedsledende tjenester som skal bringe verdi til Optimera, Optimeras kunder og transportørene.

Optimera kjøper hvert år transport for rundt en kvart milliard kroner.

- PostNord er gode innen generalisttransport og har god kompetanse på teamet. I tillegg er de løsningsorienterte og tilpasningsdyktige. Nortransport er spesialister innen større partier, og imponerte oss ved å være en liten aktør som likevel kan levere på samme nivå og til samme kvalitet, som de store aktørene, sier Tharaldsen.

Euro VI

I avtalen er det også kontraktfestet at 85 prosent av transporttjenestene skal foregå med kjøretøy med Euro VI-teknologi for å redusere utslipp av nitrogenoksid og partikler.

- Det er viktig for oss å tenke på fremtiden, både i form av løsningene og leverandørene vi velger, men også hvilket fotavtrykk vi etterlater. Gjennom denne avtalen sikrer vi oss en bærekraftig logistikkstrategi, samtidig som vi ruster oss for fremtidig transportbehov, avslutter Tharaldsen. 

Til toppen