- Omnikanal, mobil, showrooming og nettrooming er sentrale begreper i dagens netthandel, sier utviklingssjef eCommerce, Kristin Anfindsen i PostNord.Foto: Per Dagfinn Wolden

Omnikanal og mobil er tingen

Nordiske forbrukere netthandlet for 213,6 milliarder kroner i 2016. Nordmenn sto for over 50 milliarder og ligger på topp med et månedsbeløp på 1691 kroner pr. hode.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Norden er blitt en digitalisert region hvor nettkjøpsatferden er i kontinuerlig endring.

2016-tallene på 213,6 milliarder mot 151,4 milliarder året før (hvorav norske forbrukere sto for 38,8 milliarder kroner, bare stadfester utviklingen.

- Det går bare en vei, og det er oppover, sier utviklingssjef eCommerce, Kristin Anfindsen i PostNord.

Større og tyngre varer

Hun presenterer en rykende fersk rapport, Netthandel i Norden.

Sverige har den største befolkningen og den høyeste andelen nettkunder, og handlet naturlig nok for det høyeste beløpet i Norden, 82,3 milliarder kroner. Nordmenn handlet imidlertid for det høyeste månedlige beløpet pr. hode, 1691 kroner.

– Akkurat nå ser vi en utvikling hvor nordiske nettkunder begynner å handle større og tyngre varer, sier adm. direktør og konsernsjef i PostNord, Håkan Ericsson.

PostNord-konsernet presenterer for niende gang Netthandel i Norden, en rapport over nordiske forbrukeres netthandelsvaner og preferanser.

Rapporten bygger på månedlige undersøkelser i løpet av 2016 med ca. 90.000 respondenter.

Mobil og sømløst

– De norske forbrukerne forventer seg i stadig større grad å kunne bruke mobil og fysisk butikk sømløst. De vil handle, bytte og returnere varer i den kanalen som passer dem best i øyeblikket. Stadig flere nordmenn bruker mobilen til å sjekke priser mens de er i en fysisk butikk, sier Kristin Anfindsen.

Informasjon om når og hvordan levering skjer, fri retur, rask levering (1-2 dager) og fri frakt oppgir nordmenn som de viktigste egenskapene i nettbutikken.

Kravet til levering

– Forventningene til leveringstider er noe lavere i Norge enn i nabolandene. Dette skyldes at Norge er et vidstrakt land med store logistiske utfordringer, og at nordmenn handler mye fra utlandet, sier Anfindsen som understreker følgende:

- Så mange som én av fem forventer en leveringstid på mer enn seks dager. Det betyr at det finnes store muligheter for nettbutikker som kan tilby kortere leveringstid og dermed overskride forventningene. Slik kan de skaffe seg en konkurransefordel og få kunder til å komme tilbake gang på gang, sier Anfindsen.

Powered by Labrador CMS