Og de nominerte er …

Under årets store truck- og lagerbegivenhet, CeMAT i månedskiftet mai/juni, deles prisene for International Forklift of the Year ut. Her er kandidatene til årets priser.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En jury bestående av 23 bransjejournalister fra 15 europeiske land, deriblant undertegnede, skal i mars kåre vinnere i fem ulike priskategorier. 

Aktiv deltakelse

IFOY ble etablert i 2012 på initiativ for CeMAT-arrangør Deutsche Messe og den tyske bransjeorganisasjonen VDMA med det formål å fremme innovasjon blant produsentene.

Den internasjonale konkurransen baserer seg på aktiv deltagelse, det vil si at enhver produsent aktivt kan melde inn egne produkter i de ulike priskategoriene som er lansert etter 1. desember 2014.

Gyldige kandidater fremlegges så for juryen som velger ut hvilke trucker som blir nominert og dermed blir valgt ut til testing.

Spenning knyttet til «Kina»-truck

Juryleder Anita Wüermser forteller at juryen totalt mottok påmeldinger fra 16 produsenter, og at man til slutt endte opp med en shortlist med 13 trucker og løsninger fra produsentene BYD, Toyota Material Handling, Crown, Jungheinrich, STILL og SSI Schäfer.

I slutten av februar, i forbindelse med et større internasjonalt pressearrangement for CeMAT, arrangeres en testuke i Hannover. Her gjennomgår truckene et intensivt, objektivt testregime, samtidig som jurymedlemmene også får anledning til å teste truckene og løsningene i praksis.

Størst spenning på forhånd knyttes kanskje til motvektstrucken fra BYD. Trehjulingen, som ble lansert i desember, er den første «Kina-trucken» som har kommet helt til den avsluttende testuken. Bakgrunnen er først og fremst BYDs bruk av såkalte lithium jernfosfat-batterier. Dette er batterier som over tid skal ha høyere energitetthet enn lithium-ion. Batteriteknologien benyttes blant annet i flere el—biler, som for eksempel Nissan Leaf.

BYD, som står for Build Your Dreams, har gjort stor suksess innen energisektoren, innen alt fra bilbatterier (har blant annet et joint-venture med Daimler), mobilbatterier og elektriske sykler, til solenergi og LED-belysning. Kjernekompetansen er med andre ord energigjenvinning og batteriteknologi.

Fem priskategorier

IFOYs 2015-utgave kan skilte med fem priskategorier, og det er verdt å merke seg at priskategorien for tunge motvektstrucker er borte i år, man vurderer kun motvektstrucker med løftekapasitet opp til 3,5 tonn. En annen endring sammenlignet med fjoråret er at kategorien for interntrucker/warehousetrucker er splittet i to, ettersom det er forholdsvis stor forskjell på arbeidsoppgavene til trucker som i stor grad håndterer gods i høyden og de som opererer mest nede ved bakkenivå.

Man har også funnet plass til en kategori for spesialmaskiner, i tillegg til den vanlige kategorien for årets beste intralogistikkløsning.

Nominerte trucker

Motvektstrucker under 3,5 tonn:

BYD ECB18C (elektrisk)

Crown C-5 Vierrad-LPG (gass)

Toyota Traigo 48 Lithium-ion (elektrisk)

Warehouse High-lifters:

Jungheinrich EKX 516

STILL EXV-SF 16i

Toyota BT Staxio SPE 140L

Warehouse Low-lifters:

Crown RT 4020

Jungheinrich EZS 5100 + GTE 312

Special Vehicles:

Jungheinrich EJQ 325

STILL CX-S 16 med Ergopick

Intralogistics Solutions

Jumbo Supermarkten/Crown

NextLevel Logistik GmbH/SSI Schäfer

Heuchemer Verpackung GmbH/STILL

Powered by Labrador CMS